• Mellanmjölkens land

Övermogna bananer

Hittade idag bananer som vi köpt för nån dryg vecka sen och som hamnat bakom nått annat i skafferiet. Vad gör man med övermogna bananer?

Banansockerkaka är jag inne på att baka men det blir ju bara 2 bananer och jag har en rejäl klase

Mixa och frysa in så man har till smoothies etc? Annat?

• Svar på tråden Övermogna bananer
  • Fantasilös

Skär dom i bitar o släng in i frysen till flygande jacob, smoothie, akutbanankaka mm:)

• WilliamsMom
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-13 21:41:52 följande:

Tack för tips!

Gur gör man glass på bananen?

1 avokado

2 bananer

200 gram frysta hallon

Mixa alltsammans tills det är slätt. Frys in. Toppa med nötter vid servering.
  • Litet My

Bananpannkaka, 2 ägg och en banan så har man ungefär 2 pannkakor. Mina barn älskar det.

• Hjortron

"Banana bread" (kaka)

Ugn 175 grader.
    För normalstor avlång brödform (receptet går bra att halvera för mindre form). Om man vill kan man också ha i hackade hasselnötter eller valnötter (traditionellt) eller kanske nåt annat.

Ingredienser:

4 dl mjöl (eller glutenfri mjölmix)
    2 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    Ca. 50-75 g smör (1 dl)
    0,5-1 dl kallpressad agavenektar (kan bytas mot annat sött, socker/farin/kokossocker)
    4 ägg
    Ca. 7-8 mogna eller övermogna bananer (5 dl)

Gör så här:

Smöra formen. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke för sig. Mosa bananerna och lägg i en separat bunke och blanda ned äggen väl. Blanda sen ihop det i mjölblandningen. Smält smöret och blanda i agavenektaren. Häll sedan ner det långsamt i smeten samtidigt som du rör om. Till sist häller man alltihop i formen och så in i ugnen i ca 60-65 minuter. Gör stick- eller knivtestet: om stickan eller kniven är "ren" efter att du dragit upp den ur kakan är den klar. Låt sen stå i minst tio minuter efter att du tagit ut den ur ugnen.

---

Annars är det som sagt väldigt tacksamt att skiva upp banan, lägga i frysen och sen användas i smoothies och shakes!

Glad

• Hjortron
    Banan & jordnötsglass

Mixa 2 frysta skivade bananer med 1 dl jordnötssmör, 1 msk färskpressad lime och en halv msk honung.

Njut direkt!
  • Paulas mamma

Banankaka. Ju brunare bananerna är desto godare och saftigare blir kakan. Såååå gott

• MammaBella

Jag gjorde bananglass på frysta bananskivor lite pressad citron och filmjölk, supergott och väldigt trevlig konsistens! Ska nog testa med jordnötssmör nästa gång...

• Aniiee
    Litet My skrev 2014-07-14 00:19:28 följande:

Bananpannkaka, 2 ägg och en banan så har man ungefär 2 pannkakor. Mina barn älskar det.

Du menar bananomellett? 2 ägg does not a panncake make....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee

Kör bananerna i en mixer med lite glass. stoppa i en strut och ha på strössel....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Övermogna bananer