• Anonym (Inte kock)

Laga "god" mat varje dag... Jag blir galen!!

Jag tror jag blir galen på min mans behov av att äta extra god mat varje dag!
    Det ska liksom vara fest jämt..
    En vanlig vardag eller en dag när man inte vill lägga all energi på att laga mat så blir jag så jäkla irriterad på tjatet. Det är inte så att han förväntar sig att jag ska laga den, men han kan bli så sur på att vi inte har något hemma som det går att laga mat på... Då surar han och förstör stämningen totalt.
    Vi är en familj med tre småbarn, det finns väl inga andra som äter jätteavancerat varje dag?

Idag började han tjata om dagens middag redan på förmiddagen. Det finns ingenting hemma osv
    Jag öppnade kyl, frys och skafferi och började räkna upp vad jag såg.
    Nötfärs, kotletter, lax, konserver, pasta, ris, potatis, pommes frites, bulgur, olika korvar, kycklingfiléer, kycklingklubbor, skinka, ost i olika former, sallad, tomater, gurka, paprika, kokosmjölk, squash, champinjoner, rädisor, vitkål, bananer och annan frukt, hamburgare, mjölk, fil, yoghurt, keso, smör, ägg, bacon, salami, créme fraiche, gräddfil, sill, dill, gräslök, frukostflingor, bröd och annat.
    Han höll fast vid att det inte finns något att laga mat på!
    Sedan gick han och la sig och sov, och han sover fortfarande. Jag vägrar väcka honom. Han ska jobba imorgon. Blir nog roligt för honom för han kommer ju vakna och inte kunna sova i natt.
    Jag och barnen har ätit gott i alla fall.

• Svar på tråden Laga "god" mat varje dag... Jag blir galen!!
  • Anonym (-_-)

Ja han kan ju handla mat och laga den själv isåfall om han absolut måste ha något jättegott och speciellt varje dag.
    Ni har massor med riktigt bra mat hemma, han gnäller helt i onödan.

Men som mer diplomatisk lösning föreslår jag att ni planerar era måltider för en vecka framåt färdigt och kanske har äter "söndagsstek" på er gemensamma lediga dag. Alltså något lite mer speciellt.
    Då har ni också möjligthet att laga en snabb och lättlagad middag om det är bråttom någon dag, för ni har planerat för det.

• SupersurasunkSara
    Anonym (-_-) skrev 2014-07-13 18:42:18 följande:

Ja han kan ju handla mat och laga den själv isåfall om han absolut måste ha något jättegott och speciellt varje dag.
    Ni har massor med riktigt bra mat hemma, han gnäller helt i onödan.

Men som mer diplomatisk lösning föreslår jag att ni planerar era måltider för en vecka framåt färdigt och kanske har äter "söndagsstek" på er gemensamma lediga dag. Alltså något lite mer speciellt.
    Då har ni också möjligthet att laga en snabb och lättlagad middag om det är bråttom någon dag, för ni har planerat för det.

• Anonym (Inte kock)

Vi har försökt att göra veckomatsedel, men han vill äta stek, pulled pork mm varje dag. Alltså sådan mat som tar timmar att göra! Även om vi kommer hem kl 17 så ska det lagas sådant för annars blir han inte mätt och nöjd. Barnen kan ju inte vänta till kl 21 på att äta! Och jag orkar inte ha restaurang hela tiden när det lagas mat hela kvällen och att alla äter i omgångar med olika sortera mat. En vardag så äter mat något enkelt, snabbt så man blir mätt och det ska vara nyttigt helst. Så resonerar jag. Har försökt att vi ska laga storkok på helgerna, men nej... Uppvärmd mat gillas inte av mannen.

• Anonym (s)

Men låt honom då vara ansvarig för inköp, planering och matlagningen.
    Du kanske kan ta hand  om disken i gengäld.
    Så får han som han vill med sin mat och du slipper bry dig.
    Perfekt.

• Anonym (Inte kock)

Så enkelt är det inte, att bara lämna över till honom. Då står han och lagar mat som tar 3-5 timmar varje kväll. Och barnen får vänta. De lägger sig vid halv åtta och kan ju inte äta middag precis innan eller skjuta på sin nattning för att äta en jättekraftig måltid efter kl 20. Då äter han helst.

• Anonym (-_-)

Kompromissa då?

Ni lagar en bra måltid och äter med barnen, sedan får han kocka om han vill och äta när barnen gått och lagt sig.
    Du kan välja om du äter med honom eller inte.

• Anonym (Inte kock)

Ofta gör vi så att jag äter med barnen och så får han äta själv, för jag vill inte alltid äta kött, sås och potatis. Det är bara det att det blir så tråkigt att hålla på med mat hela tiden, vi är ju en familj och ingen restaurang. Och till råga på då hans dåliga humör över att vi inte äter samma som honom och att det inte finns riktig mat hemma. Idag dög inte ens kotletter, det brukar vara okej i nödfall annars.

• SupersurasunkSara

Ok, eftersom din man verkar ha svårt att förstå detta så får du ge honom tre val:

Antingen lagar han den man han vill äta men den ska vara klar senast kl 18 eller vilken tid ni nu brukar/behöver äta.

Eller så är han tyst och äter det som serveras, när den serveras.

Som sista alternativ så lagar du maten du äter med barnen och han sköter sitt och äter när han vill. Du kan äta tillsammans med honom ibland, men era barn måste äta senast xx.

Finns säkert fler alternativ, men ge honom inte för många så han blir snurrig.

• Anonym (s)
    Anonym (Inte kock) skrev 2014-07-13 18:54:10 följande:

Så enkelt är det inte, att bara lämna över till honom. Då står han och lagar mat som tar 3-5 timmar varje kväll. Och barnen får vänta. De lägger sig vid halv åtta och kan ju inte äta middag precis innan eller skjuta på sin nattning för att äta en jättekraftig måltid efter kl 20. Då äter han helst.

Fast om han nu ska vara ansvarig och få det som han vill så får han också lov att se till att barnen får mat i tid.
    Då får ni sätta en deadline.
    Klarar han inte det, då får du lov att laga till barnen så dom får mat i sig, det är ju det viktigaste.
    Sen får du ju välja om du vll äta med honom eller med barnen.
    Vad annat kan ni göra?
  • Anonym (-_-)
    Anonym (Inte kock) skrev 2014-07-13 18:59:24 följande:

Ofta gör vi så att jag äter med barnen och så får han äta själv, för jag vill inte alltid äta kött, sås och potatis. Det är bara det att det blir så tråkigt att hålla på med mat hela tiden, vi är ju en familj och ingen restaurang. Och till råga på då hans dåliga humör över att vi inte äter samma som honom och att det inte finns riktig mat hemma. Idag dög inte ens kotletter, det brukar vara okej i nödfall annars.

Jag skulle morra åt gubbj_veln att skärpa sig och växa upp, men det brukar tyvärr sällan hjälpa.

Så diplomatiskt förslag 2 då:
    - Han är ansvarig för sin egen mat och för helgens mat för alla
    - På vardagarna så är du ansvarig för att du och barnen får en normal middag i tid, han äter vad han vill
    - På helgen lagar han mat för alla som ska vara klar när ni normalt äter middag.
Svar på tråden Laga "god" mat varje dag... Jag blir galen!!