• Svar på tråden slipa knivar, värt det?
  • IsDimma

Lätt värt det. Vassa knivar gör jobbet i köket så mycket roligare!

• Aniiee

LÄTT värt det. Det kostar en femtiolapp att slipa en kniv om den bara behöver underhållsslipas, behöver den ny egg så kostar det ungefär en hundralapp-150 spänn. Du kommer få mycket bättre knivar om du låter slipa de än om du köper en ny kniv för under 300 kr. Ska du ha en lika bra kniv från butik som du kommer få på en slipverkstad av dina gamla knivar så får du lägga 1500 spänn.....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • ursula

Har du en ra kniv r det värt det.
    Själv kör jag med Global, går att köpa på rea för 995 kr

• Aspie

Off topic fråga: vart lämnar man in knivar för att få dem slipade? I min familj har vi alltid slipat på hemmaplan, men det är inget jag direkt planerat att lära mig.

• amia01

Bara lite nyfiken - varför lämnar man in knivar på slipning? Tar ju bara några sekunder att hålla dem vassa i köket, och som sagt var så är det ju mycket lättare att jobba med vassa knivar. För mig hade det inte blivit av att samla ihop och lämna in, jag slipar hemma någon gång per månad och underhåller med skärpstål däremellan.

• Chianti
    amia01 skrev 2014-07-14 00:11:00 följande:

Bara lite nyfiken - varför lämnar man in knivar på slipning? Tar ju bara några sekunder att hålla dem vassa i köket, och som sagt var så är det ju mycket lättare att jobba med vassa knivar. För mig hade det inte blivit av att samla ihop och lämna in, jag slipar hemma någon gång per månad och underhåller med skärpstål däremellan.

Jag pallar varken ljudet eller känslan, är som gnisslande kritor mot svarta tavlan.
  • Aniiee
    Aspie skrev 2014-07-13 22:52:49 följande:

Off topic fråga: vart lämnar man in knivar för att få dem slipade? I min familj har vi alltid slipat på hemmaplan, men det är inget jag direkt planerat att lära mig.

Hos en som slipar, naturligtvis =P

Nej, men du får leta där du bor. Google is your friend. En del låssmeder slipar knivar, och en del sånna där Mr Minute-kopiera nycklar-byta batteriet i arbandsuret-skomakar-ställen. Jag lämnar knivar på Thorildsvägen i Stockholm.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    amia01 skrev 2014-07-14 00:11:00 följande:

Man lämnar in knivar för att man inte kan slipa de själv (eller.... har alldeles för höga krav Skäms) eller för att man behöver omprofilering av eggen (kan behövas på 10 år gamla knivar.
  • amia01
    Aniiee skrev 2014-07-14 00:14:51 följande:
    Man lämnar in knivar för att man inte kan slipa de själv (eller.... har alldeles för höga krav Skäms) eller för att man behöver omprofilering av eggen (kan behövas på 10 år gamla knivar.
    Just mina krav på slipade knivar är det som gör att jag vill sköta underhållet, och jag skulle aldrig orka lämna in dom på slipning så ofta som det behövs. Omprofilering är ju en annan sak, svårare och behövs inte så ofta. Fixar det själv också med slipmaskin, men det skulle jag kunna tänka mig att lämna in för med, för att slippa jobbet
  • Aniiee
    amia01 skrev 2014-07-14 01:13:08 följande:
    Just mina krav på slipade knivar är det som gör att jag vill sköta underhållet, och jag skulle aldrig orka lämna in dom på slipning så ofta som det behövs. Omprofilering är ju en annan sak, svårare och behövs inte så ofta. Fixar det själv också med slipmaskin, men det skulle jag kunna tänka mig att lämna in för med, för att slippa jobbet
    Jag sköter helst underhållet själv, jag med, men just nu har jag ett stycke stenålders skärpstål, och är för lat att beställa nya grejer, så då gör mina höga krav att jag lämnar in istället.

JAG SKA köpa...... lovar...... Skäms
  • Jeaninne

Jag använder ett eget bryne. Går hur bra som helst!

• Userxip

Finns flera ställen där man kan lämna in knivar för slipning, oftast är det bra att slipa dom lite då och då ( 1-2ggr/år) beroende på stålkvalite och hur ofta dom används.

Och sen underhålla skärpan med ett bryne.

Rekommenderar att ta kontakt med Lokala knivföreningen och inte lämna in på tex duka/servera då priset oftast är bättre hos en knivmakare direkt.

Alternativt använda sig av

m.facebook.com/pages/KnivÖrjes-Bredbyn/404654429665495?refsrc=http%3A%2F%2Fwww.google.se%2F&_rdr

www.ancustomknives.com

• Lattjo

Jag skickar mina knivar till knivbrev.se en gång/år för en grundslipning och sen underhållsslipar jag dom hemma under tiden. För mig är det värt det men jag har en Global, vet inte om jag hade gjort det med en jättebillig kniv. Men å andra sidan så trivs man bra med kniven så skulle jag lätt skicka i väg den ändå.

Svar på tråden slipa knivar, värt det?