• lyckligjag

Tandhygienist på Karlstads univ. 2014

Hej Alla! jag har blivit antagen till tandhygienistprogrammet på karlstads universitet HT 2014 och undrar om det finns fler har som också kommit in? och var finns ni då? Det är min dröm att bli en tandhygienist. Jag bor i sthlm , utbildningen ske på distans men man måste vara på plats vid många tillfälle varje termin i karlstad pga kliniskt arbete osv. Själv har jag två barn, yngsta är bara 2 mån nu och maken jobbar heltid. så det är ett stort och svårt beslut för mig om jag ska läsa eller vänta till nästa år (vet ej än om man kan dröja eller inte om man är antagen i år).

Finns det fler som i samma sits som jag? Eller hur ser ni möjlighet att klara både familjen och studierna?

Behöver riktigt Era tips och råd! Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tandhygienist på Karlstads univ. 2014
  • Sabiiina

Heeej å grattis!

Jag blev oxå antagen så nu måste man ta chansen å bli tandhygienist!!

Jag heter Sabina, född 89 och bor i Sundsvall med min sambo och dotter som är 1 år. Visst kommer det bli kämpigt att åka hemifrån ibland, men det kommer nog gå på rutin efter ett tag. Jag tänkte pendla med tåg och i början bo på vandrarhem, men senare hoppas jag att jag kan hyra rum på campus som ligger nära skolan. Ja, det visar sig säkert längre fram :) Igår var jag och sambon på universitetet, de hade öppet hus. Vi båda tycker det verkar vara en bra skola! Kom på introduktionsveckan och känn efter! Det kommer bli skoj å plugga, hoppas vi ses.

• sabinasolin

Hej hej
    Jag har också kommit in och är spänd för hur allt ska gå.
    Jag har själv inga barn är 28år och bor i Lund men kommer ursprungligen ifrån Östersund.
    Hur kommer ni bo första veckan?

MVH
    Sabina

• Manar

Hej!

Jag blev oxå antagen till tandhygienist i Karlstad. nu bor jag i Uppsala och jag är 21 år. Jag undrar oxå hur kommer ni bo där första veckan?

• sabina solin

har inte lost det än :)
    har min syster I örebro så funderar på att pendla..
    Men det vore kul att bo på samma ställe :)
    /Sabina

• Sabiiina

Till en början tänkte jag bo på vandrarhem.. Länkar här: www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Varmland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Karlstad/

Jag bokade ett rum man delar med 3 andra. Kostade 210 kr/natt. Om man vill ha frukost tror jag det kostade runt 60 kr. Sedan går buss 500 (snabb-buss, ca 7 min) buss 1 och 2 (tar ca 18 min) till universitetet. Kostar runt 20 kr enkelresa. Finns en ICA butik ganska nära vandrarhemmet ifall man behöver handla. Även rätt nära tågstationen. Ca 1 km att gå. Hoppas detta var till någon hjälp! Vad roligt att tråden börjat ta fart och att fler heter Sabina :) Får ni tag på litteraturen ni behöver inför start? Där är jag själv som ett frågetecken..

• lyckligjag

Hej alla! Härligt att få höra att ni är oxå antagna till programmet. Jag har inte löst boende men redan tänker ge upp chansen :((

Själv har jag två barn, 4 år och 3 mån (!) vi bor i Stockholm, har ingen vän eller släkting som bor i Karlstad, så jag börja ha huvudvärk varje gång när jag tänker på boende i Karlstad, och det ska bli flera gånger (X nätter) varje termin.

Visst är det min drömutbildning, men jag vet inte hur jag skulle kunna hantera allt och balansera mellan familj och studier.

Hoppas det blir skönt för er!

• sabinasolin

Hej hej
    Nu har jag också bokat in mig på STF vandrarhem mellan mån-tors.
    Vad kul att få bo med någon/några :)
    Jag har köpt två böcker på blocket sedan ifrån Adlibris (men de har jag inte fått än).
    Jag gör nog alla nybörjar misstag som går tror jag haha!
    Jag såg sedan att det fanns en anslagstavla på skolanshemsida där de la ut böcker, så om man har tålamod kanske man kan hitta lite böcker där.
    Annars har jag tyvärr inga andra tips.  

Ingen som vill ses den 25:e vid skolan någon gång efter åtta så kan vi starta dagen tillsammans? :)
    Vet inte hur det ser ut där men det lär väl finnas någon ingång man kan ses vid.

Jag hoppas att du kommer även fast att det känns kämpigt nu med resandet och barnen!

/Sabina

• Manar

Hej :)

Tack för ni gav mig STF vandrarhem länken. Nu har jag också bokat in mig där från mån -tors. Hoppas att vi ses där :)

//Manar

• Sabiiina

Skulle vara roligt om vi samlades utanför huvudentrén, så kan vi gå till aulan tillsammans :) Hoppas det löser sig för dig, om du inte läser i år kan du prova söka nästa år. Det kanske känns bättre då!

Svar på tråden Tandhygienist på Karlstads univ. 2014