• Anonym (märta)

Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans

Jag och sambon har hittat ett fantastiskt hus vi vill köpa. Eftersom jag har skulder hos kronofogden sedan tidigare får jag inte stå på något lån, min sambo har däremot hög inkomst och kan gott stå på lånet själv. 
    Däremot kommer vi, precis som idag, dela boendekostnaden på hälften. Det innebär ju att jag kommer betala lika mycket på lånet som han gör. Går det att genom exempelvis en advokat ta fram ett avtal som säger att vid separation, dödsfall eller försäljning är halva huset mitt? Vi är båda överens om att vi vill ha det så.

• Svar på tråden Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans
  • sextiotalist

Jag är ganska säker på att sambolagen gör att halva huset är ditt om ni separerar eller han går bort, oavsett vem som står för lånen.

• copl2

Det är väl så att allt ni skaffar till det gemensamma boet också ska delas på i en eventuell bodelning även om det bara är en part som har betalat för det. Om du sen dessutom betalar hälften av lånekostnaderna och driften av huset så bliur det än tydligare att detta är en gemensam egendom.

Det hade varit skillnad om du hade flyttat in i ett hus som han hade redan innan ni träffades, då räknas det som hans enskilda egendom när ni separerar. Detta är en skillnad mot om ni sedan skulle skilja er, för då blir all er samlade egendom gemensam och ska delas lika i en skilsmässa. Man kan dock förhandla bort denna giftorätt med ett äktenskapsförord.

Det är bla. sånt här som folk inte fattar när de väljer bort att gifta sig utan bara förblir sambor. Det kan man förlora åtskilligt på!

• Anonym (märta)

Så det ni menar är att ett särskilt avtal mellan oss egentligen inte behöver skrivas utan bostaden kommer att vara lika mycket min ändå vid separation, dödsfall eller försäljning?

Det känns ändå otryggt på något vis.

• copl2

Du kan ju googla lite så får du massor av information. På Wikipedia står bla:

"I bodelningen ingår det som samborna förvärvat för gemensam användning. Det spelar ingen som helst roll vem som har betalat mest. Enligt bodelningsreglerna så ingår inte det som den ena parten ägde innan den andre flyttat in. Det gäller även om man delat på kostnaderna."

Men det som många inte vet om är att det är många nackdelar mot att vara gift:

Sambor ärver inte varandra.

Sambor har ingen underhållningsskyldighet för varandra. (Söker någon bidrag så räknas dock hela hushållets ekonomi ihop, enligt socialtjänstlagen)

Ska sambon ärva vissa ägodelar måste detta anges i ett testamente.

Sambor har ingen möjlighet till att adoptera ett barn (Enbart gifta eller registrerade partners)

Sambor som får barn tillsammans måste ansöka om gemensam vårdnad samt att fadern till barnet måste erkänna sitt faderskap. Vid födsel får moder vårdnad om barnet per automatik.
  • sextiotalist
    Anonym (märta) skrev 2014-07-14 14:03:58 följande:

Så det ni menar är att ett särskilt avtal mellan oss egentligen inte behöver skrivas utan bostaden kommer att vara lika mycket min ändå vid separation, dödsfall eller försäljning?

Det känns ändå otryggt på något vis.

Men det bästa är att gå till en jurist, så får ni det svart på vitt. Har ingen av er barn så kan även den överlevande ärva den andra delen

Men det är absolut det bästa att ha det svart på vitt
  • copl2

Såg nu att du frågade om hur det blir vid dödsfall, Nej, du ärver honom inte om han inte har skrivit testamente. Fast, du ska ju stå på kontraktet och vara hälftenägare även om lånet bara står på honom.

Har i bekantskapskretsen ett fall där två sambor köpte hus ihop och sedan separerade. Han vägrade att ta över hennes del i lånet när hon flyttade ut och trots att han lät en ny kvinna kvinna flytta in hos henne tvingades hon under lång tid att betala på sin del av lånet.

Så din sambo skulle kunna hamna i den situationen att du bor kvar i huset efter en separation (för att det är du som är i störst behov av det), men han betalar hela lånekostnaden.

• copl2

"kvinna flytta in hos honom" ska det stå!

• Rajraj
    copl2 skrev 2014-07-14 14:13:04 följande:

Du kan ju googla lite så får du massor av information. På Wikipedia står bla:

"I bodelningen ingår det som samborna förvärvat för gemensam användning. Det spelar ingen som helst roll vem som har betalat mest. Enligt bodelningsreglerna så ingår inte det som den ena parten ägde innan den andre flyttat in. Det gäller även om man delat på kostnaderna."

Men det som många inte vet om är att det är många nackdelar mot att vara gift:

Sambor ärver inte varandra.

Sambor har ingen underhållningsskyldighet för varandra. (Söker någon bidrag så räknas dock hela hushållets ekonomi ihop, enligt socialtjänstlagen)

Ska sambon ärva vissa ägodelar måste detta anges i ett testamente.

Sambor har ingen möjlighet till att adoptera ett barn (Enbart gifta eller registrerade partners)

Sambor som får barn tillsammans måste ansöka om gemensam vårdnad samt att fadern till barnet måste erkänna sitt faderskap. Vid födsel får moder vårdnad om barnet per automatik.

Visst är det så att det oftast är mest fördelaktigt att vara gifta. Dock måste man i detta sammanhang betänka det faktum att TS sambo kanske vill avstå i nuläget på grund av KFM.
  • copl2
    Rajraj skrev 2014-07-14 14:30:00 följande:
    Visst är det så att det oftast är mest fördelaktigt att vara gifta. Dock måste man i detta sammanhang betänka det faktum att TS sambo kanske vill avstå i nuläget på grund av KFM.
    Jovisst, men i längden är det ändå klokast att vara gifta om man ändå tänker leva ihop och kanske skaffa barn. Anmärkningen ligger ju kvar 3 år, sen försvinner den.
  • Anonym (märta)

Jag har alltid tidigare sagt att jag vill vara gift innan jag köper hus tillsammans med någon eftersom det blir ett stort engagemang tillsammans, men så snubblade vi över drömhuset. Vi vill inte gifta oss ännu, men huset är perfekt. Det borde ju gå att skriva avtal som liknar rättigheter och skyldigheter man har vid giftemål gällande själva huset. 

Kan jag alltså skriva på köpeavtalet även om sambon står på lånet? Fast då kommer väl kronofogden se det som att jag har värde i huset och vilja kräva mig på pengar? Det är ingen stor skuld vi pratar om, men det är inget jag har betalt på en pisskvart heller. Min skuld är på ca 50.000 sammanlagt.

Svar på tråden Köpa hus tillsammans men ändå inte tillsammans