• Anonym (bekymrad mamma)

Min bebis har fått eksem av Natusan våtservett!

Jag har tidigare använt billigare våtservetter på min bebis, men nu hade de ett erbjudande där jag kunde köpa Natusan våtservetter för billigt pris.
    Trodde Natusan skulle vara skonsam.
    Nu när jag använt deras våtservett på min bebis så har han fått eksem!
    Uppe på kinden mot ögat bland annat. Jag duschade av honom sedan i bara vatten, men eksemen är kvar såklart.
    Ska aldrig mer använda våtservetter alls känner jag nu. Vad kan man ta för salva?

Har ni med bebisar också använt fel våtservetter? =(

• Svar på tråden Min bebis har fått eksem av Natusan våtservett!
  • jvs

Hur lång tid har det gått när du tog fotot?

• Anonym (Wildrat)

Jag har aldrig använt våtservetter för att de är fulla av kemikalier. Jag hade tvättlappar istället, gula i skumgummi för att tvätta bort bajs med och vita i papper till allt annat. Vatten och ev olivolja är det starkaste jag vill använda på en bebis...

Utslagen borde gå bort ganska snart efter du slutat använda våtservetterna. Tvätta med vatten bara. Tror inte du behöver smörja men om du vill så köp Mildison eller en mild hydrokortison på Apoteket. Personalen kan hjälpa dig. Annars bara en mild oparfymerad hudkräm.

• Anonym (moma)

Du ska bara använda våtservetter till rumpan.. inte i ansiktet.

Är dom parfymfria? Många barn är känsliga mot våtservetter har parfym i sig.

jag har använt alla slags parfymfria våtservetter till mina barn o de har aldrig reagerat.

bästa salvan mot ekem enligt mig är inotyol

• Anonym (,)
    Anonym (moma) skrev 2014-07-14 17:41:55 följande:

jag har använt alla slags parfymfria våtservetter till mina barn o de har aldrig reagerat.

Man ska inte ha dom i rumpan heller!! Vad skulle det vara för skillnad?!!

• Anonym (...)
    Anonym (moma) skrev 2014-07-14 17:41:55 följande:

Och vår äldsta har reagerat mot alla parfymfria vi testat (har inte testat parfymerade) och de har endast använts i rumpan om vi varit iväg. Barn är olika...
  • nuharjagbytt

Köp kortisonkräm på apoteket, salvan är kladdigare om jag nu mins rätt. Det behövs nog för att få ner det röda. Men kolla vad de säger på apoteket.

BVC sköterskan klagade på mej när inte det röda gått ner när jag inte vågat ta så mycket. Och det var också utslag i ansiktet jag hade använt min hudkräm med persikokärnor på honom. Han var röd och jag tyckte den var så bra, det blev bara värre.

• jvs
    nuharjagbytt skrev 2014-07-14 17:55:04 följande:

Köp kortisonkräm på apoteket, salvan är kladdigare om jag nu mins rätt. Det behövs nog för att få ner det röda. Men kolla vad de säger på apoteket.

BVC sköterskan klagade på mej när inte det röda gått ner när jag inte vågat ta så mycket. Och det var också utslag i ansiktet jag hade använt min hudkräm med persikokärnor på honom. Han var röd och jag tyckte den var så bra, det blev bara värre.

Egentligen är det ju bättre om man kan låta bli kortisonet eftersom det har långverkande bieffekter, självfallet ska man använda det om det kliar jättemkt men om det bara är rött kan man låta det gå ner av sig självt.
  • Utbrytarkonst

Skulle råda dig till att inte använda våtservetter överhuvudtaget mer. De kan väl vara smidigt om man är ute och reser eller liknande, men att använda dagligen flera gånger per dag är verkligen inte att rekommendera. Natusan är ett av de märken som innehåller flest kemikalier i sina babyprodukter. Alla våtservetter överhuvudtaget innehåller kemikalier, och det säger ju sig självt att det inte är bra att använda på små bebisar. Jag använde endast våtservetter då vi var på utflykt någonstans och det inte gick att komma åt vatten, men oftast tog jag med en flaska vatten och tvättservetter, lite krångligare men bättre för bebisen. Annars använde jag bara vatten med några droppar ekologisk rapsolja i, det är verkligen att rekommendera.

• Anonym (,)
    Utbrytarkonst skrev 2014-07-14 18:14:18 följande:

Skulle råda dig till att inte använda våtservetter överhuvudtaget mer. De kan väl vara smidigt om man är ute och reser eller liknande, men att använda dagligen flera gånger per dag är verkligen inte att rekommendera. Natusan är ett av de märken som innehåller flest kemikalier i sina babyprodukter. Alla våtservetter överhuvudtaget innehåller kemikalier, och det säger ju sig självt att det inte är bra att använda på små bebisar. Jag använde endast våtservetter då vi var på utflykt någonstans och det inte gick att komma åt vatten, men oftast tog jag med en flaska vatten och tvättservetter, lite krångligare men bättre för bebisen. Annars använde jag bara vatten med några droppar ekologisk rapsolja i, det är verkligen att rekommendera.

Jag använde Aldrig våtservetter! Helt onödigt och "farligt". Jag gjorde egna, blötte ned torra med lite olja, och la dom i en påse, visp våtservetter ;)
Svar på tråden Min bebis har fått eksem av Natusan våtservett!