• Emmadee

Löpning - alltid andfådd och aldrig bättre resultat

Jag började löpträna förra våren och har sen dess försökt hålla igång ett par gånger i veckan och sprungit minst 3 km, oftast 6 km och inbland milen. I början utvecklades tempot snabbt men sen har det tagit tvärstopp. Jag springer i ett ganska långsamt tempo om man ser per km/ timme men så fort min kropp klarar. Men på ett år har jag inte blivit något bättre, utan 3 km är fortfarande en pina att springa om jag håller Max tempo och jag får snabbt ont i låren och andningen blir riktigt tung. Ibland håller den tunga andningen i sig långt efteråt och jag hostar en hel del. Sambon som är den med löpvana säger att det är normalt. Jag däremot tycker att konditionen borde förbättrats på ett år?
    Att mina tider är riktigt usla har jag förstått men borde jag inte utvecklas i förhållande till mig själv och bli snabbare? Och borde det inte kännas lättare att springa?

• Svar på tråden Löpning - alltid andfådd och aldrig bättre resultat
  • Aniiee

Om du blir så pass andfådd  så det håller i sig i mer än 30 minuter efter du "stannat" och dessutom hostar en massa på det är det kanske dags att gå till farbror doktorn och be om utredning för ansträngningsastma......

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Arcnice

Som Aniiee säger kan det vara värt att kolla upp m du har astma.

Om du vill förbättra dig, bör du dessutom öka till minst tre gånger i veckan. En tumregel är att träna 1-2 gånger för att upprätthålla sin nivå och 3 eller flera för att förbättra sig.

Om du alltid springer i ett tempo på gränsen till ditt maxtempo bör du nog tänka om eftersom det kan vara för slitsamt för din kropp. variera dig genom att springa långsammare och lite lägre ibland och lite fortare men kortare ibland. Sen är ett tips att lägga in intervallöpning någon gång då och då, dock ej för tätt mellan tillfällena. Intervaller är det bästa sättet för att öka konditionen.

Om du alltid springer i samma tempo varje gång behöver inte kroppen anpassa sig särskilt mycket till belastningen som sker, därför får man ofta en dålig utveckling om man gör så, vilket din sambo borde känna till om han erfarenhet av löpning. Variera träningen i intensitet och distans så ska du nog se att du får resultat. 

Sen är det normalt att man får mjölksyra i låren och att det är jäkligt jobbigt att springa 3 km i maxtempo, oavsett hur bra kondis man har. Springer man i maxtempo är det ju faktiskt ingen skillnad på ansträngning beroende på hur bra kondis man har. Det som skiljer sig blir ju hur lång tid det tar.

• Immary

Du måste nog hitta en träningsform du trivs med bättre än löpning, kanske simma. Det ska inte vara nån pina och man ska inte behöva må fysiskt dåligt. Kan helt enkelt vara så att din kropp inte tolererar löpning på samma sätt som tex din sambo.

Så pröva dig fram tills du hittar nåt du inte gör med motstånd.

• Gladskit

Du har fått många bra tips redan, kolla först upp så att du inte har astma.
    Men sen kanske det kan vara läge att hitta en annan träningsform att kombinera med. Själv tycker jag att jag sett större framsteg i löpningen genom att varva med simträning och styrkeövningar som är lämpade just för löpare.
    Du kan också lägga in intervallpass av olika slag för att öka uthålligheten.

• fialotta28

Det jag tänker är att du behöver komplettera med intervaller. Bara springa samma sträcka hela tiden blir du inte bättre av utan du måste utmana kroppen. Fyrahundrameters intervaller på bana tex är bra. Ett bra tempo är 400 meter på 2 minuter och sen vila 2-3 minuter. Repetera till att börja med sex gånger. Kör det en gång i veckan. Lägg till åttahundringar och spring det på runt 4,15. Repetera 4 gånger med tre minuters ståvila. Också det en gång i veckan. Ett av passen bör vara tempoträning där du springer så snabbt du orkar i ungefär 10 minuter. Det fjärde passet på samma vecka bör vara distans, där du joggar i ett bekvämt prattempo minst fem-åtta kilometer.
    Skulle även rekommendera att du går till vårdcentralen och kollar upp så du inte har ansträngningsastma.

Svar på tråden Löpning - alltid andfådd och aldrig bättre resultat