• myone

Vad göra med yoghurt??

Jag har ett litet i-lands problem. Har nämligen drygt två liter yoghurt ståendes i kylen. Utgångsdatum på ena är imorgon (oöppnad) och på resten på fredag.
    Kruxet är att vi ska åka bort och kommer inte hinna äta upp allt till frukost imorgon.

Finns det något jag kan göra med yoghurten eller är det bara att kasta? 

Den som går ut på fredag, går ju att äta under helgen eftersom den ena är oöppnad. Men den som går ut imorgon?

Kan man göra typ smothisar och frysa? 

Känns så fel att kasta mat och är inget jag brukar göra. 

• Svar på tråden Vad göra med yoghurt??
  • Aniiee

Frys yoghurten - hela paketen. Eller gör glass av det och frys Solig

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • WinterDawn

Frysa smoothies borde funka, det blir väl youghurtglass?

• Annelie 76

Om yoghurten är naturell håller den långt efter sista datumet, även den öppnade. Syrningen är ju en konserveringsmetod. Låt den stå i kylen och smaka på den när ni kommer hem. Smakar den bra är den helt ok att äta.

• myone

Kan man frysa hela paketen? Det smakar inte konstigt sen?

• Aniiee
    myone skrev 2014-07-14 22:34:56 följande:

Kan man frysa hela paketen? Det smakar inte konstigt sen?

Ja, det kan man, och nej, det smakar inte konstigt sen. Kanske att det blir lite vattnigt, men det gör inget.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • myone

okej. Den som går ut imorgon är mild naturell yoghurt (laktosfri)

De andra är fruktyoghurt/tigeryoghurt

• Aniiee
    myone skrev 2014-07-14 23:08:10 följande:

okej. Den som går ut imorgon är mild naturell yoghurt (laktosfri)

De andra är fruktyoghurt/tigeryoghurt

Har du barn? Tänker, tigeryoghurt..... Att göra glass av tigeryoghurten är superpoppis i det här huset =P. Bara häll yoghurten i en låda, så man kan ta med sked och lägga upp i djup tallrik och ha strössel på.
  • myone
    Aniiee skrev 2014-07-14 23:11:12 följande:
    Har du barn? Tänker, tigeryoghurt..... Att göra glass av tigeryoghurten är superpoppis i det här huset =P. Bara häll yoghurten i en låda, så man kan ta med sked och lägga upp i djup tallrik och ha strössel på.
    Ja, jag har barn. Hmm, får nog testa :)
  • Ramborg

Naturell yoghurt: blanda i tandoorikrydda, bred över kycklingfiléer, tillaga i ugn. Frys i matlådor.

42.
Svar på tråden Vad göra med yoghurt??