• Anonym (planerar barn 2)

Erfarenheter av Valdoxan och/eller Mirtazapin vid graviditet?

Planerar barn 2. Har i ca 1,5 år ätit Mirtazapin (45mg), samt i snart 1 år ätit Valdoxan (50mg). Tycker att de har bra effekt och vill helst inte byta. Har en tid hos läkare snart som bl.a ska se över mina mediciner, men känner ändå att jag behöver fråga om erfarenheter osv inför stundande graviditet. (Vi planerar att börja försöka i sept/okt så då har jag tid på mig att ev trappa ner och/eller byta sort).

Enligt bipacksedeln/fass.se för Valdoxan så kan man äta den vid graviditet, men man ska rådfråga läkare innan. I bipacksedeln/fass.se för Mirtazapin står det: "Begränsad erfarenhet med Mirtazapin Krka till gravida kvinnor visar ingen ökad risk. Dock bör försiktighet iakttas vid användning under graviditet.", samt: "Tala om för din barnmorska eller läkare att du använder Mirtazapin Krka. När liknande läkemedel (SSRI) används under graviditet kan risken öka för ett allvarligt tillstånd kallat persistent pulmonell hypertension hos den nyfödde (PPHN). Detta tillstånd gör att barnet andas snabbare och ser blåfärgat ut. Symtomen uppkommer vanligtvis inom 24 timmar från det att barnet är fött. Om detta drabbar ditt barn, kontakta barnmorska eller läkare omedelbart."

Är det nån som har erfarenhet av någon eller båda dessa antidepressiva vid graviditet? Vad hände (fick barnet tex PPHN eller hände nåt annat, eller rentav ingenting)? Fick du byta till annan antidepp (vilken isf)?

• Svar på tråden Erfarenheter av Valdoxan och/eller Mirtazapin vid graviditet?
  • Anonym (Mirtazapin)

Jag käkade Mirtazapin under min senaste graviditet. Fick klartecken från både läkare och bm.

Fick dock vara kvar ett dygn på BB för observation av barnet, även om han vart helt godkänd av läkaren efter han föddes.

• Anonym (planerar barn 2)

Tack för era svar!
    Kollar in sidan, Lena74.

• Anonym (Nyfiken)

Hur gick det? Äter du dem? Jag ska prata med min bm idag angående samma sak, därav min nyfikenhet.

Svar på tråden Erfarenheter av Valdoxan och/eller Mirtazapin vid graviditet?