• Äldre 15 Jul 00:51
    1866 visningar
    19 svar
    19
    1866

    Förskolan

    Fick vetskap om att den förskola jag har placerat mina barn har utformat ett eget pedagogiskt material, där man delar in barnen i grupper. Sedan diskuterar de olika ämnen veckovis. Detta kan tyckas ok.
    Men sedan har de regler,

    * Regler och normer inom dessa väggar
    * Alla bestämd plats, ung på golvet med namn
    * En pratar i taget med fjäder i handen
    * Anmärk och skratta inte
    * Lyssna
    * Det vi pratar om i rummet är hemligt

    Reglerna repeteras inför varje möte. Man börjar med att diskutera lättsammare ämnen, men senare blir det mer allvarligt, så som ilska, sorg ect. Man även om barnens fritid och om barnens föräldrar.

    Är detta ok? Barnen är 4-6 år gamla.

  • Svar på tråden Förskolan
  • Äldre 15 Jul 00:59
    #1

    Vad kör de med för pedagogik?

  • Äldre 15 Jul 01:09
    #2

    Först ville de inte utge källa ett upphovsman till materialet, så jag frågade skolverket och SLFF, de hade inte hört talats om detta material. Så till sist så berättade de att de hade utformat detta själva.
    Påminner lite om sorokratiska samtal, men dessa samtal är mer filosofiska om jag har förstått det rätt.
    Tycker att regelverket är en aning suspekt och det kan nästan liknas som om materialet kan användas som ett förhör, för personalen i förskolan att få en inblick i barnets familj. Vet att en i styrelsen hos förskolan som har haft barn länge där arbetar inom socialtjänsten...

  • Äldre 15 Jul 01:18
    #3

    Den sista punket "Det vi pratar om i rummet är hemligt" låter ju mycket konstigt.

  • Äldre 15 Jul 01:19
    #4

    (Den sista punkten, skulle det ju va)

  • Äldre 15 Jul 01:21
    #5

    Byt förskola förfan, barn skall väl ha det roligt där, så roligt som möjligt. Privat?

  • Äldre 15 Jul 06:22
    #6
    Tow2Mater skrev 2014-07-15 01:18:51 följande:
    Den sista punket "Det vi pratar om i rummet är hemligt" låter ju mycket konstigt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 15 Jul 06:27
    #7

    Det enda som jag tycker låter konstigt är att det ska vara hemligt. Det andra är väl inga konstigheter?

  • Hjortr­on
    Äldre 15 Jul 07:33
    #8

    Om man ska ha samtal med så små barn i grupp så är det praktiskt omöjligt att genomföra det UTAN de där reglerna (förutom den sista) så de reglerna förstår jag att de har, tycker inte att det är ett dugg suspekt. Den sista regeln handlar förmodligen om att man ska respektera varandras integritet, men det blir ju lite märkligt då de är så små.

    Ni får väl fråga pedagogerna och delge era funderingar och höra hur de tänker. Fråga om själva syftet och kopplingen till läroplanen, samt om ni får ta del av "resultatet" (beroende på vad syftet är). För min del låter det som om du är lite överdrivet misstänksam. Tycker det hela låter rätt konstruktivt förutsatt att det är kunniga pedagoger som är seriösa och har det hela på en anpassad nivå.

  • Äldre 15 Jul 16:43
    #9

    Det är den sista punkten och att man pratar om deras fritid samt föräldrar som jag reagerar på. Och varför jag efterforskar och har reagerat är pga vissa konsekvenser, som troligen uppkom utifrån dessa samtal.
    Jag kan väl säga som så, vi vann vid Förvaltningsrätten,

  • Äldre 23 Jul 17:55
    #10

    Påminner om de kommunistiska länder där man fick barnen att tjalla på sina föräldrar så att de greps.... låter myclet läskigt. Som att barnets största lojalitet ska vara mot förskolan.....

  • Äldre 24 Jul 00:11
    #11

    Det är ungefär så jag också kände. Funderar på skolinspektionen.

  • Äldre 24 Jul 00:25
    #12

    Jag tror inte att tanken är att sätta dit föräldrarna utan snarare att barnen i gruppen inte ska prata vidare om det kompisen berättat. Liknande "det man säger under samtalet stannar där" finns i Livskunskapsmaterial som var populära i skolan ett tag. Det fanns i material (tror det var Birgitta Kimbers SET) när jag hade Livskunskap på mellanstadiet för några år sen. Syftet är förmodligen att gruppen ska bonda och öka gemenskapen. Det finns dock risk att man hamnar på för djupt vatten och tangerar terapi eller behandlande samtal vilket man inte ska hålla på med i förskolan/skolan. Många av de där materialen har fått en hel del kritik och används inte så mycket längre men kanske inspirationen kommer därifrån. Jag är dock skeptisk till om det är lämpligt för åldersgruppen och i sammanhanget.

  • Äldre 24 Jul 00:43
    #13

    Intressant, skolinspektionen har kritiserat SET om att man inte har någon handlingsplan för dess konsekvenser.

    Konsekvensen för oss blev att vår son påpekade att alla slog honom, så fort man nuddade vid honom och det resulterade i ett LVU men vi vann i Förvaltningsrätten.

  • Äldre 24 Jul 09:10
    #14
    Django81 skrev 2014-07-24 00:43:08 följande:

    Intressant, skolinspektionen har kritiserat SET om att man inte har någon handlingsplan för dess konsekvenser.

    Konsekvensen för oss blev att vår son påpekade att alla slog honom, så fort man nuddade vid honom och det resulterade i ett LVU men vi vann i Förvaltningsrätten.


    Sverige idag, Tror var fjärde Stockholmsfamilj var soscanmäld.
  • Äldre 24 Jul 20:28
    #15

    Problemet verkar vara att skola och förskola inte har något som helst ansvar, förutom att man ska föra oro vidare till Soc. Och sedan har Soc mer makt än polisen samtidigt de som arbetar där har den lägsta utbildningen inom juridik.

  • Äldre 26 Jul 07:44
    #16
    Django81 skrev 2014-07-24 20:28:06 följande:

    Problemet verkar vara att skola och förskola inte har något som helst ansvar, förutom att man ska föra oro vidare till Soc. Och sedan har Soc mer makt än polisen samtidigt de som arbetar där har den lägsta utbildningen inom juridik.


  • Äldre 26 Jul 07:49
    #17
    Django81 skrev 2014-07-24 00:43:08 följande:

    Intressant, skolinspektionen har kritiserat SET om att man inte har någon handlingsplan för dess konsekvenser.

    Konsekvensen för oss blev att vår son påpekade att alla slog honom, så fort man nuddade vid honom och det resulterade i ett LVU men vi vann i Förvaltningsrätten.


    Vi har också varit anmälda pga en sjuk släkting. Jag blev helt förstörd. Detta påverkade så klart barnen.

    HUr som helst är jag och min man sociala, trevliga och bra på människor så hela utredningen gick galant. Men jag förstår det så att det handlar om deras magkänsla och hur trevligt de har det med föräldrarna. Så kände jag det i alla fall :-/
  • Äldre 26 Jul 07:55
    #18

    Att begära att så små barn ska hålla saker hemliga tycker jag låter allvarligt.
    Föräldrarna är barnens trygghet och främsta stöd då måste barnen kunna tala fritt med dom utan att vara belagda med munkavel från förskolan.
    Det skulle jag ha ifrågasatt som förälder.

  • Äldre 6 Aug 20:27
    #19

    Låter som SET tycker jag. Sen kan man ju tycka vad man vill om det. Det må vara kritiserat av skolverket och andra kunniga, men det är inte förbjudet för det.

    Om TS känner sig osäker så tycker jag att hen ska ta ett snack med förskolan om detta först, innan man springer åstad och gör en anmälan till skolinspektionen.

Svar på tråden Förskolan