Är det "vanligt" med hosta (långvarig) när man är gravid? Nån med erfarenhet av detta?
Hola amigos! Som ni kanske sett i nåt annat inlägg så har jag haft hosta i snart fem veckor. Har varit hos läkaren och dom har lyssnat på lungorna och det låter bra, så det verkar sitta i luftrören. Jag har torrhosta men med lite slem på mornarna. Obehag från luftrören såsom brännande känsla, irritation, "vibration när jag andas djupt" och lite ansträngd andning. Fick även göra astmatest (blåsa i ett rör), men det visade ok. Varför släpper aldrig hostan? Jag mår prima för övrigt. Min läkare förklarade att det kan bero på att immunförsvaret sätts ner när man är gravid (för att kroppen inte ska stöta ut fostret) och att det kan vara knepigt att bli av med förkylningar och dyligt vid graviditet. Vad jobbigt! Tänk om jag kommer ha denna hosta hela graviditeten? Stackars bebis! Jag hostar som tur är inte hela tiden, det är obehagen från luftrören som är värst. Hostar inte på nätterna, vilket ju är skönt. Men tror ni det här kan påverka bebisen på nåt sätt? Enligt läkaren ska det inte va nån fara. Har slutat äta hostmedicinen (Mollipect) för den hjälper inte ett skvatt.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Eller någon sjuksköterska/läkare här som kanske har nån aning om varför jag aldrig blir bra? Läkarna på VC säger ju inte mycket!
Tacksam för tips/erfarenheter/råd.
Kram