• Lavskrikan

Bumbostol - bra eller inte?

Efter sonens ankomst har välvilliga släktingar kommit med gåvor och bland detta en sådan där bumbostol. Själv skulle jag nog inte ha köpt en utan noga eftertanke eftersom jag är lite skeptiskt lagd. Har för mig att någon sågat stolen helt men kommer inte ihåg vem eller varför. Vet dock nästan ingenting om dessa stolar och vill därför fråga er andra - bra eller dålig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-15 12:51
    Jo, alltså oavsett vad barnet tycker, är det någon som har hört något om att de inte är bra för dem?

• Svar på tråden Bumbostol - bra eller inte?
  • Flickan och kråkan

För många barn är den kanon. Jag har tre barn och använde den jätteflitigt till äldsta, inte med andra och ganska mycket med tredje barnet. Bra rygg- och nackträning då barnet sitter ergonomiskt och ok innan barnet kan sitta själv. Bra för ett barn som vill vara med och uppe men är för liten att sitta i vanlig matstol (det ska de ju helst inte göra förrän de kan sätta sig upp själva och det brukar ju dröja uppemot ett halvår). Mycket bättre än babysitter då den inte trycker på huvudet (små barn får ju så lätt platta och skeva huvuden av för mycket ryggliggande/halvsittande). Gick som sagt inte att använda till barn nummer två för han kastade sig framåt och ur . Har man ett barn som är nöjt med att inte försöka ta sig någonstans varje sekund av sin vakna tid och att iaktta sin omgivning så är den som sagt kanon .

• ebbozz

bumbon var enda anledningen till att jag fick gjort någonting över huvudtagen när min yngsta var bebis. perfekt att ställa på köksbänken så jag fick en chans att tex laga mat, vika tvätt mm.

• YokohamaNr2

Du får prova dig fram, vissa barn älskar den och vissa inte, mina funkade den inte speciellt bra för men de satt själva mycket tidigt så den behövdes liksom inte

• minerva123

Finns väl inga nackdelar (förutsatt att man använder stolen med måtta, men så är det ju med alla redskap och hjälpmedel)! Gillar barnet att sitta still så är det en jättebra grej att ha hemma. Ett aktivt barn som vill framåt kommer däremot inte att använda bumbostol många sekunder. Det visar sig snart vilken sort du fått!

Svar på tråden Bumbostol - bra eller inte?