När kan en valp hålla sig en längre tid
Med längre tid menar jag 1-2 timmar. Jag har en valp på 10 veckor nu, och hon måste gå ut 3-4 gånger i timmen om hon är aktiv, men ibland händer det olyckor trots det.
Med längre tid menar jag 1-2 timmar. Jag har en valp på 10 veckor nu, och hon måste gå ut 3-4 gånger i timmen om hon är aktiv, men ibland händer det olyckor trots det.
Man brukar säga att valpar inte fysiskt kan kontrollera blåsa/tarm innan 6 månaders ålder och då handlar det om att "hålla" sig några minuter när den är nödig. Sen är det väldigt olika hur snabbt valpar blir nödiga.
Min sista valp behövde ut 2-3 g/ timmen tills hon var ca 7 månader och rumsren var hon runt 12 månader.
Man får gilla läget helt enkelt och springa eller vara ute mycket nu när det är härligt väder :)
Man brukar säga att valpar inte fysiskt kan kontrollera blåsa/tarm innan 6 månaders ålder och då handlar det om att "hålla" sig några minuter när den är nödig. Sen är det väldigt olika hur snabbt valpar blir nödiga.
Min sista valp behövde ut 2-3 g/ timmen tills hon var ca 7 månader och rumsren var hon runt 12 månader.
Man får gilla läget helt enkelt och springa eller vara ute mycket nu när det är härligt väder :)
Nu tänkte jag dock mer vid ungefär vilken ålder valpen skulle kunna hålla sig någon timme. Jag tänkte mest om andras erfarenheter.
Min erfarenhet är att det finns valpar som redan från början vill göra sina behov utomhus och även om dessa innan de mentalt kan hålla sig kan göra sina behov inomhus är dessa lättare att få helt rumsrena än hundar som till en början inte har något behov att göra sina behov inomhus. Min unghund visade tydligt när hon ville gå ut men det var också tydligt att hon inte hade några problem att upp till 12 månader kissa inomhus några enstaka gånger. Medan min förra hanhund var tvärtom som valp
Det här med rumsrenheten hos valpar/unghundar är väldigt individuellt.
Min valp slutade göra sina behov inne vid ca 4 månaders ålder. Han var väldigt duktig på att "säga till" när han behövde gå ut, men vi var även väldigt uppmärksamma på hans signaler. När vi precis hade fått hem honom så gick vi ut ofta - när han ätit, sovit och busat/lekt, och ändå hände det olyckor lite då och då. Efter ett tag märkte jag att han inte behövde gå ut så ofta och då provade jag vänta en timme, sen la jag på 15 minuter lite nu och då. Vid 11 månaders ålder kunde han lätt hålla sig i 5 timmar. Idag är han 13 månader.
Sen känner jag en unghund som är 8 månader och hon är inte rumsren för 5 öre. Så som sagt, så är det väldigt individuellt.
Vår valp är nu 5 månader gammal och går ut kanske var 2-3 timma. På natten håller han sig gärna 5-6 timmar. Det kan hända olyckor ibland med kisseriet och tyvärr har han en ful ovana att i obevakade ögonblick gå upp på övervåningen och bajsa. Men det ger sig med tiden.
Min 17 veckor gamla valp håller sig lätt mellan kl 23 - 07/08.00 under natten. Dagtid kan hon hålla sig 4-5 timmar men helt rumsren är hon inte för det för det kan hända att hon precis efter en promenad (där hon inget gjort) sätter sig inne och kissar eller bajsar.