• Anonym (Rädd)

Oöm knöl bakom örat - cancer?

Var på vc idag pga en knöl bakom vänster öra. Sköterskorna visste inte vad det var och läkaren var lite stressad. Hon visste inte heller men pga att hon inte hade tid idag fick jag tid om några dagar.

Knölen är hård oöm och verkar orörlig. Cancer brukar ju INTE göra ont. Är inte förkyld och sist jag var sjuk var i mars. Någon som haft liknande?

• Svar på tråden Oöm knöl bakom örat - cancer?
  • Nöjd man

.....när jag var i sena tonåren så hade jag en knöl bakom ena örat. Det visade sig vara en reaktion på påssjuka som jag redan haft några år tidigare. Inget farligt och den gick bort efter några veckor.

Men kolla med läkare för att vara på säkra sidan.....

...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (123)

Jag har också haft en oöm knöl bakom örat, den brukar va lite mindre än en ärta men en gång blev den större så åkte in till VC men de visste inte heller vad det var. Sen gick det nån vecka så minskade den och nu är den borta. Är nog ingen fara ska du se :) fettknöl eller liknande som strular. men det är ju alltid bra att kolla upp den

• Maiaflickan

Hej Ts!
    Du ska inte oroa dig i onödan. Du har fått en ny läkartid. Ta ett djupt andetag och vänta in den tiden.

Knölen kan vara många saker, allt från fettknuta till en talgkörtel som spökar. Fettknutor - om de inte stör - brukar man lämna kvar. Talgkörtlar tömmer man. Skulle samma talgkörtel börja spöka igen är det en lätt operation som görs med lokalbedövning. Vi har dessutom, på halsen och baksidan av ansikte/öron många olika körtlar som kan bli svullna av olika anledningar och det behöver inte vara farligt alls.

ALLT konstigt behöver inte vara cancer :)

Så slappna av, sysselsätt dig med saker  för att hålla tankarna borta i väntan på den nya läkartiden. Spekulera inte så mycket i vad det kan vara, för det gör dig bara ännu mer orolig. Och sitt för Guds skull inte och kolla upp saker på internet för då lär du tro att du är döende innan dagen är slut!

Ta hand om dig!
    Allt gott!  Hjärta

• Anonym (Rädd)

Den är stenhård också :( ännu ett dåligt tecken. Brukar fettknutor vara hårda? Jag försöker slappna av men mår så dåligt!

• Anonym (123)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-07-15 16:10:49 följande:

Den är stenhård också :( ännu ett dåligt tecken. Brukar fettknutor vara hårda? Jag försöker slappna av men mår så dåligt!

Ja det var min med, försök inte klämma på den för då kan det bli värre. Hur stor är den?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (123) skrev 2014-07-15 16:26:42 följande:

Ja det var min med, försök inte klämma på den för då kan det bli värre. Hur stor är den?

Var den rörlig? Den är väl ca 2 cm kanske lite mindre
  • Anonym (Rädd)

Min sitter helt fast tyvärr

• Anonym (också)

Hej TS, vad var det du hade? Hittade själv precis en knöl bakom örat.

• Computerworld

Det sitter lymfkörtlar där. Normalt inte ömma, men de kan bli det när man är förkyld eller har en stor finne i närheten.

• Anonym (Rädd)

Vet inte vad det var för den minskade själv. Jag var inte förkyld eller nått och läkaren var rätt konfunderad.

• Anonym (G)
    Anonym (också) skrev 2014-09-17 23:38:12 följande:

Hej TS, vad var det du hade? Hittade själv precis en knöl bakom örat.

Det är väldigt sällsynt att trådar av denna typ uppdateras. Man får sällan veta hur det gick. Här var det rätt få inlägg men ibland kan det vara flera hundra som engagerar sig och så försvinner TS...........................! Alla dör inte för det handlar inte om sjukdomar jämt.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (G) skrev 2014-09-18 09:14:26 följande:

Det är väldigt sällsynt att trådar av denna typ uppdateras. Man får sällan veta hur det gick. Här var det rätt få inlägg men ibland kan det vara flera hundra som engagerar sig och så försvinner TS...........................! Alla dör inte för det handlar inte om sjukdomar jämt.

Om du läser ordentligt så ser du att jag har svarat
  • Anonym (G)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-09-18 10:31:48 följande:
    Om du läser ordentligt så ser du att jag har svarat
    Ja men då så då får ju alla oroliga svar på sina "knölfrågor"! Bra där.
  • Anonym (Knöl)

Hittade detta inlägg när jag googla. Hitta just en hård knöl bakom örat. Orörlig Man får ju lite panik. Ska man avvakta någon vecka och om den försvinner eller är det typ akuten som gäller?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Knöl) skrev 2019-04-25 23:04:17 följande:

Hittade detta inlägg när jag googla. Hitta just en hård knöl bakom örat. Orörlig Man får ju lite panik. Ska man avvakta någon vecka och om den försvinner eller är det typ akuten som gäller?

Nej inte akuten. Ring vc imorgon istället.
  • Anonym (Knöl)
    Anonym (Rädd) skrev 2019-04-25 23:07:15 följande:

Nej inte akuten. Ring vc imorgon istället.

Jag var lite ironisk. Tänkte om man kan avvakta några veckor och se om sen försvinner. Nu vet jag ju inte hur länge jag haft den men hade nog uppräckt den om det var en längre tid.
Svar på tråden Oöm knöl bakom örat - cancer?