• Anonym (Sara)

    Bra mjällschampo? Hjälp!

    Hej!
    Jag har haft mjäll sedan tonåren och det tycks aldrig försvinna, jag har provat apotekets mjällschampo och jag har provat head & shoulders. Med en del schampon så syns mjällen mindre men det försvinner inte, det är samma sak med de mjällschampona som jag har provat, det försvinner inte men det syns mindre. Så fort jag vill skaffa ett bättre schampo så är mjällen tillbaka.

    Finns det något bra schampo/medel som du kan rekommendera? (inga hemmakurer)

    Måste man fortsätta att tvätta med mjällschampo för alltid för att det inte ska komma tillbaka?

    Tack för alla förslag! 

  • Svar på tråden Bra mjällschampo? Hjälp!
  • Fontana

    Jag tror att Godnatt är inne på något med Återfuktare.

    Jag hade länge problem med torr och frasig hårbotten, i många år faktiskt. Provade olika sorters mjällschampo, men ofta blev det värre istället.

    Fick köpa schampoot XL av min frisör och det har verkligen hjälpt. Jag tror alltså inte att jag egentligen hade mjäll, utan det var just torr hårbotten som frasade sig i vita flingor. Schampoot XL finns visst bara att köpa hos frisörer, tillverkas av Grazette of Sweden.

    Men börja kanske med att prova Återfuktaren.

  • Anonym (Sara)
    Godnatt skrev 2014-07-16 08:45:30 följande:
    ACO.

    Återfuktare.

    Inte giftigare än något annat icke miljömärkt, och har du kört med Head And Shoulder är det toxiska lika med noll i jämförelse.
    Tack för ditt svar men det är mjällmedel jag behöver. Det var länge sedan jag körde med head & shoulders utan jag har kört med apotekets tills för någon månad sedan då jag ville prova tresemme naturals, men mjällen är ju fortfarande där. 
  • yanni

    Finns ett schampoo från grazette som jag säljer på min salong som heter neccin det kostar ca 169 kr för en flaska det är emot hår problem överlag jag har psoriasis och använder de schampot och de försvinner även mina kunder med mjäll eller andra problem rekommenderar jag det och alla har hittills blivit nöjda.

    Man blir inte av med mjället för all framtid men man behöver heller inte alltid använda de utan man kan tex varannan gång tvätta med ett vanligt schampo eller bara använda de när man känner att de behövs.

    Man behöver inte heller använda så fruktansvärt mkt utan den är ganska dryg.

    Head and shoulder rekommenderar jag aldrig till någon kund då de inte är bra för håret.

    Waterclauds har också en hel serie för personer med mjäll som också fungerar men då är det fler produkter du måste använda shampoo med och utan medicinsk verkan en inpackning o sedan en tonic för att kyla ner hårbotten efter behandlingen.

    Har du några frågor får du gärna fråga

  • Anonym (Sara)
    Fontana skrev 2014-07-16 08:59:25 följande:

    Jag tror att Godnatt är inne på något med Återfuktare.

    Jag hade länge problem med torr och frasig hårbotten, i många år faktiskt. Provade olika sorters mjällschampo, men ofta blev det värre istället.

    Fick köpa schampoot XL av min frisör och det har verkligen hjälpt. Jag tror alltså inte att jag egentligen hade mjäll, utan det var just torr hårbotten som frasade sig i vita flingor. Schampoot XL finns visst bara att köpa hos frisörer, tillverkas av Grazette of Sweden.

    Men börja kanske med att prova Återfuktaren.


    Tack för ditt svar. Jag har kanske en torr hårbotten men när jag läser om torr hårbotten vs mjäll så står det att mjäll har stora flingor och torr hårbotten har bara som små små vita prickar. Jag har stora vita flingor. Så det kanske är att jag har båda?

    Jag får googla på det schampot :)
  • Anonym (Sara)
    yanni skrev 2014-07-16 09:02:43 följande:

    Finns ett schampoo från grazette som jag säljer på min salong som heter neccin det kostar ca 169 kr för en flaska det är emot hår problem överlag jag har psoriasis och använder de schampot och de försvinner även mina kunder med mjäll eller andra problem rekommenderar jag det och alla har hittills blivit nöjda.

    Man blir inte av med mjället för all framtid men man behöver heller inte alltid använda de utan man kan tex varannan gång tvätta med ett vanligt schampo eller bara använda de när man känner att de behövs.

    Man behöver inte heller använda så fruktansvärt mkt utan den är ganska dryg.

    Head and shoulder rekommenderar jag aldrig till någon kund då de inte är bra för håret.

    Waterclauds har också en hel serie för personer med mjäll som också fungerar men då är det fler produkter du måste använda shampoo med och utan medicinsk verkan en inpackning o sedan en tonic för att kyla ner hårbotten efter behandlingen.

    Har du några frågor får du gärna fråga


    Tack för ditt svar. Jag får kolla upp de produkterna :) 
  • Godnatt
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-16 09:00:08 följande:
    Tack för ditt svar men det är mjällmedel jag behöver. Det var länge sedan jag körde med head & shoulders utan jag har kört med apotekets tills för någon månad sedan då jag ville prova tresemme naturals, men mjällen är ju fortfarande där. 
    Återfuktaren innehåller Piroctone Olamine. Det som dödar jästsvampen i hårbotten och som är mindre giftigt för vattenlevande organismer än vad Head and Shoulder är. Den första länken har jag med för att jag inte längre behöver återfuktaren efter att ha börjat använda den.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym (Sara)
    Godnatt skrev 2014-07-16 09:21:53 följande:
    Återfuktaren innehåller Piroctone Olamine. Det som dödar jästsvampen i hårbotten och som är mindre giftigt för vattenlevande organismer än vad Head and Shoulder är. Den första länken har jag med för att jag inte längre behöver återfuktaren efter att ha börjat använda den.
    Jag antar att jag får gå och fråga personalen på apoteket då :) Om en sån sak räcker så vore det trevligt.
  • Boxarberta

    Head and shoulders är nog inte att rekommendera... Möjligtvis att man får mer mjäll av det.

    Jag brukar få mjällattacker till och från och då brukar jag bara tvätta bort det med

    ACO:s mjällschampo. Men för någon vecka sedan fick jah rejälare mjäll som inte ville ge sig. Testade daxxin men det var verkningslöst.

    Eftersom mjäll (riktig mjäll) är en svamp i hårbotten så testade jag en riktig kur mot mjäll. Jag körde Ketokonazol ratiopharm, finns på apoteket. Det försvann efter första tvätten. Man ska behandla några ggr i veckan i ett antal veckor sedan ca en gång i veckan i någon månad då svampinfektionen gärna vill återkomma efter behandlingen.

    För mig har det funkat. Men om du har riktig mjäll borde en behandling behövas. Finns även fuktgel på apoteket till torr hårbotten.

  • Anonym (Sara)
    Boxarberta skrev 2014-07-16 09:29:42 följande:

    Head and shoulders är nog inte att rekommendera... Möjligtvis att man får mer mjäll av det.

    Jag brukar få mjällattacker till och från och då brukar jag bara tvätta bort det med

    ACO:s mjällschampo. Men för någon vecka sedan fick jah rejälare mjäll som inte ville ge sig. Testade daxxin men det var verkningslöst.

    Eftersom mjäll (riktig mjäll) är en svamp i hårbotten så testade jag en riktig kur mot mjäll. Jag körde Ketokonazol ratiopharm, finns på apoteket. Det försvann efter första tvätten. Man ska behandla några ggr i veckan i ett antal veckor sedan ca en gång i veckan i någon månad då svampinfektionen gärna vill återkomma efter behandlingen.

    För mig har det funkat. Men om du har riktig mjäll borde en behandling behövas. Finns även fuktgel på apoteket till torr hårbotten.


    Tack för ditt svar :) 
    "Riktig" mjäll antar jag att jag har, jag har dock ganska tjockt ljust hår så det syns inte så tydligt. Jag har kollat runt på apotekets hemsida och vid alla lite mer kraftiga medel så står det "vid kraftig mjäll", och det vet jag inte om jag har, men det kanske inte gör så mycket.

    Det får nog bli att jag går och pratar med de på apoteket senare idag. Tack för alla svar :)
  • Anonym (Fungoral)

    Fungoral. Finns på Apoteket. Hur bra som helst.

  • Anonym (Mjällan)

    Jag använder Nizoral 1% med gott resultat. Använder det 2 ggr/vecka. Finns även i 2% men på recept. Det är det bästa mot mjäll jag nånsin testat.

  • Anonym (Apoteket fungoral)

    Fungoral mjällshampoo är det du ska ha. Finns på apoteket och är ett läkemedel, dock inte receptbelagt, kostar ca 120kr.

Svar på tråden Bra mjällschampo? Hjälp!