• WilliamsMom

Hur stora rum har ni?

Hej!

Jag undrar hur stora era rum är?

Barnrum?
    Vuxensovrum?
    Vardagsrum?
    Övrigt rum? (inte kök, badrum eller tvättstuga).

• Svar på tråden Hur stora rum har ni?
  • WilliamsMom

Skriv gärna antalet kvadratmeter, samt även X*Y, så man får en lite bättre uppfattning. ;)

Jag kan ta mina tre rum som exempel:

Barnrummet: 3*4 m = 12 kvm.

Vuxensovrummet: 3*(nästan) 3,3 m = 9,8 kvm.

Vardagsrummet: 4*5 m = 20 kvm.

• Cecese

Barnsovrummen är ca 9 kvm styck (2st)
    Vardagsrummet är ca 15 kvm (ca 6 kvm avdelat till mitt sovrum)
    Vet inte exakta siffror eftersom jag inte mätt rummen och har inget måttband att göra det med. 

• WilliamsMom
    Cecese skrev 2014-07-16 09:21:18 följande:

Barnsovrummen är ca 9 kvm styck (2st)

Vardagsrummet är ca 15 kvm (ca 6 kvm avdelat till mitt sovrum)

Vet inte exakta siffror eftersom jag inte mätt rummen och har inget måttband att göra det med. 

Tack för svaret! :)

Bor du i lägenhet? Får man fråga om det är en BR eller en HR?
  • Lejonhierta

4 barnrum på 13,5-16 kvm
    vårt sovrum 17,5 kvm
    tv-rum 24 kvm
    kontor 19,5 kvm
    vardagsrum 33 kvm
    kombinerad tvspelsrum och övre hall på 28 kvm
    9 rum och kök så vi har ganska gott om plats, eller stora ytor. Tacksamt eftersom vi är en stor familj.

• WilliamsMom
    Lejonhierta skrev 2014-07-16 09:32:59 följande:

4 barnrum på 13,5-16 kvm

vårt sovrum 17,5 kvm

tv-rum 24 kvm

kontor 19,5 kvm

vardagsrum 33 kvm

kombinerad tvspelsrum och övre hall på 28 kvm

9 rum och kök så vi har ganska gott om plats, eller stora ytor. Tacksamt eftersom vi är en stor familj.

Ja, bor man sex(?) stycken så kan det ju kanske vara skönt med lite utrymme. ;)

Jag antar att ni bor i villa? Hur stor är villan totalt? Har ni låtit bygga den själv? Efter egna ritningar? Eller ett nyckelfärdigt hus?
  • Litenåfin

Kombinerat kök/vrum 70kvm
    Vårt sovrum 18kvm
    Barnrum 15 kvm
    Barnrum 20 kvm
    Gästrum 20 kvm
    Barnens allrum 30 kvm
    Kontor 12 kvm

Stor villa i två plan...

• WilliamsMom
    Litenåfin skrev 2014-07-16 09:57:24 följande:

Kombinerat kök/vrum 70kvm

Vårt sovrum 18kvm

Barnrum 15 kvm

Barnrum 20 kvm

Gästrum 20 kvm

Barnens allrum 30 kvm

Kontor 12 kvm

Stor villa i två plan...

Kan inte låta bli att vara nyfiken och fråga; är det ett nybyggt hus? Ni som ritat det? Nyckelfärdigt beställt hus? Eller ett gammalt stort hus?
  • Lejonhierta
    WilliamsMom skrev 2014-07-16 09:37:19 följande:
    Ja, bor man sex(?) stycken så kan det ju kanske vara skönt med lite utrymme. ;)

Jag antar att ni bor i villa? Hur stor är villan totalt? Har ni låtit bygga den själv? Efter egna ritningar? Eller ett nyckelfärdigt hus?
    Ja vi bor i villa på landet, byggt 2005 men köpte i höstas. Mycket lyx och lulllull och han som byggde det klarade inte ut det ekonomiskt i längden utan huset gick på exekutiv auktion, så vi lyckades köpa det för taxeringsvärdet. 220 kvm samt två dubbel varmgarage, vilket vi kommer bygga om det ena till gäststuga eftersom det redan är isolerat, värme och vatten indraget. Sen har vi en carport på 100 kvm och tomten är på 5200 kvm så det räcker ju till.

Det var 8 rum från början men vi har gjort om det gigantiska tv-rummet på ovanvåningen till ett sovrum till oss samt kombinerat tv-spelsrum och hall. Det som var matsal nere har vi gjort till tv-rum och den sk salongen är vardagsrum med matsalsdel och fåtöljer. Vill ha lekvänliga utrymmen. Fast är sällan vi äter i vardagsrummet då köket ändå rymmer köksbordet vi behöver...

Jag är mest tacksam för den stora tvättstugan och lyxen att ha dubbla tvättmaskiner då man bor privat.

Jo du gissar rätt, vi bor 6 personer nu, men går allt som det ska utökas familjen med två små i början av mars. Så det vore ju bra om den där gäststugan (garagen ligger som i flyglar till huset så det är nära) blir klar inom närmaste året så store grabben kan flytta ut där för både space och lugn och ro, han fyller femton om två veckor, så till 16årsdagen kanske vi hunnit i alla fall ta bort garageportarna och sätta dit vägg osv.

Tomten var dock inte klar och det är mycket kvar, vi tar lite på om pö...
  • ITpappan

Allrum 9kvm

Master bedroom 15kvm

2 barnrum a 10-12kvm

Vardagsrum 54kvm

Gästrum 12kvm

Kök 15-20kvm

• Dina08

Vi bor i lägenhet. Vardagsrum tillika föräldrars sovplats 22 kvm, barnrum två st gånger 20 kvm.

• Malima

2 barnsovrum a 12kvm med snedtak.
    1 masterbedroom på ca 20 kvm
    Vardagsrum ca 30 kvm
    Gästrum/ kontor ca 14 kvm
    Allrum ca 16 kvm

• larangirl

vind 20kvm, oinredd
    övervåning :vårt sovrum 22kvm 2 stora walk i garderober2 *7kvm ,hall på övervåningen 12kvm, barnrum 15kvm
    kök på 14kvm, vardagsrum på 45 inkl hall
    1 badrum på 8kvm, toalett på 3kvm,
    källare tvättstuga på 25kvm inkl fjärrvärme mätare
    matkällare 3kvm
    2 inredda rum på 15kvm vardera, (hobbyrum idagsläget)
     en hall på några kvadrat till,
    garage på 30 kvm räknar inte med  övervåning där (ej inredd)

totalt 241kvm, inkl lite biyta vinden är inte inredd, men  gå att göra minst ett rum om man vill, ;) hus byggt 1932 av byggmästare (som bott i vårt hus) byggde 4 andra hus på vår gata
     :)

• BeanBag

Barnrum 1: 25m2

Barnrum 2: 20 m2

Barnens tv rum : 25m2

Sovrum: 22 m2

Vardagsrum 25 m2

Träningsrum: 15m2

Sy/pysselrum: 12 m2

Svar på tråden Hur stora rum har ni?