• WilliamsMom

RADHUS - se hit!

Hejsan!

Jag har några frågor till alla er som bor i radhus (oavsett om det är bostadsrätt, hyresrätt eller äganderätt). Det enda "kravet" för att du ska kunna svara i tråden, är att du varken får ha någon granne över dig eller under dig.

Hur många våningar har ni?
    Hur många uteplatser? Hur stora är uteplatserna?
    Finns där någon balkong?
    Är du nöjd med din boendeform?

• Svar på tråden RADHUS - se hit!
  • WilliamsMom

Ingen som bor i radhus och som vill dela med sig? :)

• Griseknoen35
    WilliamsMom skrev 2014-07-16 09:21:27 följande:

Hejsan!

Jag har några frågor till alla er som bor i radhus (oavsett om det är bostadsrätt, hyresrätt eller äganderätt). Det enda "kravet" för att du ska kunna svara i tråden, är att du varken får ha någon granne över dig eller under dig.

Finns där någon balkong?

3 uteplatser, stora uteplatser (har inte mätt) 2 våningar, 1 balkong (inräknad i uteplatserna), ja är nöjd.
  • WilliamsMom
    Griseknoen35 skrev 2014-07-16 10:15:10 följande:

3 uteplatser, stora uteplatser (har inte mätt) 2 våningar, 1 balkong (inräknad i uteplatserna), ja är nöjd.

Aha, brukar man räkna balkongen som uteplats? Det visste jag inte. :) Eller det kanske bara gäller om man har en stor balkong?

Skulle du kunna säga på ett ungefär hur stora uteplatserna är? 50 kvm, 100 kvm eller 500 kvm? På en höft sådär. ;)
  • Griseknoen35
    WilliamsMom skrev 2014-07-16 10:46:12 följande:
    Aha, brukar man räkna balkongen som uteplats? Det visste jag inte. :) Eller det kanske bara gäller om man har en stor balkong?

Skulle du kunna säga på ett ungefär hur stora uteplatserna är? 50 kvm, 100 kvm eller 500 kvm? På en höft sådär. ;)
    Varför skulle inte balkongen räknas till uteplats? Den hänger på utsidan och vi sitter där när vi vill sitta ute. Svårt att säga hur stor altanen på framsidan är men får plats med stora utemöbler och 5 cyklar, grill och lite till och på baksidan ska vi strax bygga en altan och då kan den bli typ hur stor vi vill då vi har en stor baksida och dessutom bor på gavel så har en stor gräsmatta även längs hela sidan. Men den stenlagda uteplatsen som är där just nu är väldigt liten och väldigt tråkig, men vi har ju även en stor baksida så gräsmattan går att använda också. Just nu står det bord och stolar på gräsmattan.
  • WilliamsMom
    Griseknoen35 skrev 2014-07-16 11:34:15 följande:

Varför skulle inte balkongen räknas till uteplats? Den hänger på utsidan och vi sitter där när vi vill sitta ute. Svårt att säga hur stor altanen på framsidan är men får plats med stora utemöbler och 5 cyklar, grill och lite till och på baksidan ska vi strax bygga en altan och då kan den bli typ hur stor vi vill då vi har en stor baksida och dessutom bor på gavel så har en stor gräsmatta även längs hela sidan. Men den stenlagda uteplatsen som är där just nu är väldigt liten och väldigt tråkig, men vi har ju även en stor baksida så gräsmattan går att använda också. Just nu står det bord och stolar på gräsmattan.

När jag tänker uteplats så tänker jag markplan, fast man kanske skulle börja kalla balkongen för uteplats. ;)

Okej, det låter ju som att ni har gott om utrymme då.

Någon annan som vill dela med sig?
  • Griseknoen35
    WilliamsMom skrev 2014-07-16 13:34:41 följande:
    När jag tänker uteplats så tänker jag markplan, fast man kanske skulle börja kalla balkongen för uteplats. ;)

Okej, det låter ju som att ni har gott om utrymme då.

Någon annan som vill dela med sig?
    Hur ofta benämner man något som uteplats? Har hemma har vi en altan på framsidan, en balkong och en baksida ;) i min värld är allt som är ute och har utemöbler en uteplats.
  • Cornellia
    WilliamsMom skrev 2014-07-16 09:21:27 följande:

Hejsan!

Finns där någon balkong?

3 våningar
    1 uteplats. Kanske 4x5 meter.
    Två franska balkonger.
    Ja. Dock kommer vi behöva flytta eftersom det saknas ett rum. 
  • NyttNamn

Två våningar, ett "vanligt " plan och ett souterrängplan (samt vind för förvaring).

Uteplats på framsidan = trädäck ca 9 kvm. (på framsidan även en liten gård, gräsmatta med grillplats, stenlagd gång fram till bron och plats för att ställa upp cyklar /sparkar /annat krafs)
    Uteplats på baksidan, används aldrig till att sitta där, 6-7 kvm.
    Balkong med några platser att sitta och dricka en öl på, rätt smal så en normal möbelgrupp för typ att sitta och käka blir för trångt, men avlång så omkring 6-7 kvm..

Pour some sugar on me...
  • lisenlisen

Jag avskydde att bo i radhus. Alla nyfikna grannar och den här "gemenskapen" som man tvingas till. Nej usch! Har bott i både radhus, lägenhet och friliggande, och radhus är det sista jag vill ha! 

Vi hade två våningar, plus en oinredd vind som många gjorde om så det blev tre våningar (det var vår plan). Två uteplatser - den ena runt 20 kvm och den andra runt 30 kvm. 

• sandlilja

Två våningar. Ingen balkong men en altan på varje sida ca 20 resp 12 m2. Och en trädgårdsmöbel på gräsmattan på gaveln.

Vi är nöjda men är glada att det är ett gavelhus så vi har bara grannar på ena sidan och lite mer trädgård på gaveln.

• Dr Mupp

2
    1 på framsidan. Är kanske 8x8 meter

Finns där någon balkong?
    nej
    Ja, men tyvärr är huset för litet så vi måste flytta.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden RADHUS - se hit!