• Anonym (ledsen)

Fjärde missfallet och ingen hjälp

Usch, känner mig så ledsen. Tog ut min spiral i januari och sedan dess har jag blivit gravid 4 ggr, feb, april, maj och nu i juli, men fått mf ca 1 vecka efter att jag plussat samtliga ggr. Har två barn sedan tidigare som blev till på första försöken och jag har aldrig haft mf tidigare i livet.
    Är 38 år nu, så tiden rinner iväg för oss... Ringde till kk idag, men nej, får ingen hjälp förräns vi har försökt i 1 år. Det spelar ingen roll hur många mf jag får innan dess, ingen hjälp innan dess, det betyder jan 2015 för oss och sedan har dom minst 3 månader väntetid innan man får träffa läkare efter att man bokat tid och pratat med bm & kurator.
    Känner mig så uppgiven och ledsen som sagt, kommer säkert hinna bli gravid flera ggr innan vi får söka hjälp, men ant kommer det sluta på samma sätt som tidigare 4 ggr? Något måste ju vara fel? Står ju överallt att efter 3 mf på raken ska man söka hjälp, men det står ju inget om att man ska ha försökt 1 år först.
    Hon menade på att det var ju inget fel, jag kan ju bli gravid. Javisst, men uppenbarligen inte behålla det.
    Numera blir jag inte glad när jag plussat, nä jag blir bara orolig och väntar på att blödningen ska komma efter några dgr, det är inte alls roligt.
    Visst kan det vara tillfälligheter, vet ju att man i min ålder får sämre ägg osv. Men 4 ggr på raken?
    Någon som varit med om liknande och har ni fått hjälp, har ni fått komma på utredning?

• Svar på tråden Fjärde missfallet och ingen hjälp
  • Bling1975

Vänd dig till en annan klinik och var tydlig med att du söker för upprepade missfall och inte för ofrivillig barnlöshet. Du ska ha rätt till en utredning för det efter 3 missfall. Om du bor i närheten av Stockholm så rekommenderar jag Anette Sjösten på läkargruppen Victoria.

• Anonym (Ledsen)

Tyvärr bor jag i Norrland. Finns endast en klinik inom kommunen, annars måste jag vända mig till annan kommun och dit har jag 20 mil till närmaste.

Tycker det var så konstigt att dom inte kunde/ville erbjuda hjälp. Ringde först till nin bm igår och hon att jag skulle ringa till kk så kommer jag få hjälp. Samlat mod länge till detta nu då jag har svårt för att ringa runt osv osså möts man av detta

• Alvisen76

Jag kämpar också med missfall och är 38 år. Jag har dock inte haft tre missfall i rad. Jag fick två missfall och sedan barn och nu när vi vill ha ett till barn, fick vi ett missfall till. De kan dock inte räknas. Så jag får börja räkning nu Så jag är inne på ett missfall igen räknat från barnet som fötts. Känner också att jag har åldern emot mig. Jag blir inte gravid lätt. Det går flera månader emellan.

Det har sina nackdelar att bo i norr utan möjlighet att söka hjälp privat   Samma för mig...

Jag är redo att testa det mesta för att lyckas igen. Ingen hjälp för mig = jag kollar runt i forum och trådar och tar till av vad folk gjort. Jag är redo att testa blodförtunnande fast i form av treo eller liknande. Äta folsyra.. dricka tomatjuice etc... allt vad jag läst om.

Nu efter missfall, förbereder jag mig maximalt inför nästa försök. Jag vill ha en månad med mens emellan för att öka mina chanser.

Hoppas du får hjälp som du borde vara berättigad till!

• Anonym (Ledsen)

Ja det är nackdelen att bo i Norrland, hjälpen vid sådana här tillfällen är begränsad.

Men jag fattar inte varför vi inte kan få hjälp efter 4 mf då jag läser överallt att man ska ha rätt till utredning efter 3 mf.

Jag är dom dig, läser i läser om vad man kan göra för att minska mf risken. Jag har lätt för att bli gravid, men uppenbarligen vill det sig inte längre än så numera

Folsyra äter jag sen några månader tbx. Vad mer kan man göra o tänka på?

• Alvisen76
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-07-16 13:34:34 följande:

Ja det är nackdelen att bo i Norrland, hjälpen vid sådana här tillfällen är begränsad.

Men jag fattar inte varför vi inte kan få hjälp efter 4 mf då jag läser överallt att man ska ha rätt till utredning efter 3 mf.

Jag är dom dig, läser i läser om vad man kan göra för att minska mf risken. Jag har lätt för att bli gravid, men uppenbarligen vill det sig inte längre än så numera

Folsyra äter jag sen några månader tbx. Vad mer kan man göra o tänka på?

Jag tänker på detta med studien att vissa blir hjälpta av blodförtunnande. Så kanske man ska testa det ? Det finns en tråd någonstans om man söker, om att självmedicinera sig själv med albyl minor. Jag tror doseringen var en fjärdedelstablett. Man skulle ta innan man blev gravid. Jag är lite osäker på hur man skulle göra. Jag körde det när jag väntade barnet innan det missfall jag fick i lördags. Det barnet klarade sig, men jag tror inte det berodde på albyl minor, men det är klart man vill testa allt. Har jag turen att bli gravid igen, så testar jag nog det.

Jag tipsar om att läsa tråden om dem som åker till Athen med. Den läser jag. För att se vad de blir ordinerade.

www.fertilitetsguiden.com/atgarder/lakemedek.php

Har läst på vissa sidor att studier visat sig vara verkningslösa. Att det kanske inte påverkar. Men ändå är man ju beredd att testa allt.. det skadar ju inte.
Svar på tråden Fjärde missfallet och ingen hjälp