• Sackolina

Matematik 1a 1b 1c?? 2a 2b osv... Hjälp!!

Hej, hoppas någon har svar på detta! Vad är egentligen skillnaden mellan 1a 1b 1c och 2a 2b 2c osv i matematiken? Jag har svårt för matte och har råkat söka en b kurs och funderar på om jag bör byta till en a kurs istället? Ger a kurserna samma behörighet till högskola och universitet som b och c? Orolig att ge mig på något som blir för svårt och resulterar i ett misslyckande.

• Svar på tråden Matematik 1a 1b 1c?? 2a 2b osv... Hjälp!!
  • Hjortron

Om jag förstått det rätt så är matte 1 = gamla matte a och Matte 2 = gamla matte B. Sen är a, b eller c beroende på vilket område du sedan vill studera vidare inom. Något av det är mer inriktat på humaniora, någon av det är inriktat på högre mattestudier o.s.v. Så det är onödigt att läsa den matten man inte behöver. Jag minns tyvärr inte exakt vilket som är vilket. Ring utbildningsansvarige där du vill läsa, förklara vad du vill läsa vidare till sen och be dem tydligt förklara vad de olika kurserna innebär (om ingen annan hinner svara mer exakt här innan ;)).

• Zoja

Matte 1 är ungefär matte a, fast lite svårare. Matte 2 är ungefär matte b, fast med inslag av matte c.

A, b eller c är beroende på vilken linje man går. A är lättaste, b svårare och c svårast.

• Anonym (Lärare i matematik)

a, b eller c har inget med svårighetsgrad att göra. A-spåret (Ma 1a, 2a) är för yrkesprogram, b-spåret (Ma 1b, 2b, 3b) är för hum/sam/ekonomi/estet och c-spåret är för natur/teknik.

Jag antar att du har sökt kursen inom vuxenutbildning och då brukar man följa b-spåret. A-spåret blir helt meningslöst om man inte är inriktad på ett visst yrkesprogram och c-spåret är inriktat mot natur och teknik med bland annat vektorer och trigonometri i 1c. T.ex. el-programmet ska läsa trigonometri i matematik 1a, medan det inte ingår för andra program i kurs 1a. Matematik 1b innehåller garanterat inte trigonometri. B-spåret är alltså mer allmänt hållet.

Oavsett vilken kurs man har läst räknas det som att man har läst matematik 1, vilket är ett krav för grundläggande högskolebehörighet. Du ska även ha läst svenska 1, 2 och 3 samt engelska 5 och 6 för grundläggande behörighet. Utöver det kan det tillkomma kurser som krävs för särskild behörighet för vissa program på universitet och högskola.

Har någon läst matematik 1a och 2a kan denne läsa 3b. Man kan alltså byta spår. Alla som har läst 3b eller 3c kan läsa kurs 4 och sedan kurs 5.

Svar på tråden Matematik 1a 1b 1c?? 2a 2b osv... Hjälp!!