• Jennie Brunflo

Att inte ha råd att åka på skolutflykt

www.op.se/parser.php&level2=6&id=637078

I lokaltidningen här idag så handlade det lite om skolor som ställer in utflykter för att de inte har råd att bjuda alla elever.
    Det grundrar sig att det är förbjudet för skolor att ta ut en för stor avgift för skolutflykter från barnen, eftrsom alla barn inte har råd att betala.

Hur resonerar ni?

Jag har i alla tider tyckt att "halllååååå EEEEN utflykt per år för 50-100kr har man väl råd med".

Men nu när jag själv jobbat inom omsorgen så inser jag att det finns folk som verkligen inte har råd.
    Jag hade en familj en gång där familjen inte hade råd att bjuda på glass på dagis när barnet fyllde år och mamman hade sådan ångest över detta.
    Jag tycker på något sätt att det handlar om prioriteringar.....fast samtidigt.....ska en "fattig" familj behöva prioritera glass för en avdelning eller utflykt för ett barn.

• Svar på tråden Att inte ha råd att åka på skolutflykt
  • S vali s

Jag tycker att det är jättebra att man numera inte får ta ut avgifter eller kräva att barnen ska ha med sig matsäck vid utflykter.
    Visst kan det tyckas att 50kr är en struntsumma men familjen kanske har flera barn och vips tickar det på, vet ochså av egen erfarenhet att barn gärna "jämför" sina matsäckar och indirekt tävlar om att ha den mest spännande, inte så kul om man kanske har det snålt och "bara" kunnat skicka med en enkel matsäck medans kompisarna glänser med det ena fantasifulla innehållet efter det andra.

Själv har jag aldrig suttit i den sitsen men jag vet familjer som hållt sina barn hemma just för att de inte haft råd att låta barnen följa med....

• bigmacoco

I skolan tycker jag att alla barn ska få chansen att följa med, dvs bra att skolor inte får ta avgifter för aktiviteter (fast det händer ju ändå).

Däremot tycker jag att det gått inflation i lov-aktiviteter, resor i första hand, för de barn som är hemma från skolan.

I GP idag finns en artikel om just detta, hur orättvist det är att vissa åker utomlands och andra har inte råd. Och? Så har det väl alltid varit. Vi kommer inte att kunna resa utomlands med våra barn än på många år, så är det bara.

Undertonen är att "resande idag är ingen lyx", "minst en resa om året" och STACKARS de som inte har råd. Jag har inte råd att resa, men det är inte ett dugg synd om mig!!

• Konvaljen

Jag tycker att det är fel att skolor inte ska kunna f ta ut avgifter. Visserligen borde det inte behövas med tanke på den enorma skattesatsen vi har, men tydligen. Skolans primära mål är att erbjuda undervisning och att ha roligt (genom olika aktiviteter) är inte skolans primära mål. Dock behövs det och jag tycker att eleverna ska få möjlighet att ha frilufsdagar med slalom, åka på skolresor etc. Men då ska pengarna inte tas ur den budget som är ämnad för undervisning.
    Livet är inte rättvist och det kommer alltid att finnas de som har mer pengar än andra. Ska vi förbjuda märkeskläder då också?
    Är det inte lika orättvist att Lisa får spela hockey för att hon har råd medan Kalle inte har det?
    Jag begriper inte varför detta extrema rättvisepatos bara fokuserar på vissa saker i skolan istället för på allt. För ska det vara helt rättvist då ska vi införa skoluniform också så att ingen med H&M kläder känner sig underlägsen den med Gant.

Så för mig är det helt okej att ta ut avgifter för aktiviteter, så länge det finns ett alternativ för dem som inte har råd. Det är dags att ta bort skamstämpeln på att vara fattig och det görs INTE bäst genom att låtsas som om fattigdomen inte finns.

• S vali s

För mig handlar det inte om att låtsas som om fattigdomen inte finns, jag ser helt enkelt ingen anledning till att skolan ska arrangera utflykter som kostar.

• bigmacoco

Xyra:

"Skolans primära mål är att erbjuda undervisning och att ha roligt (genom olika aktiviteter) är inte skolans primära mål."

Nej, precis. Varför då erbjuda barnen så pass dyra aktiviteter som antingen skolan eller barnen själva måste betala för?

Visst, loven kan bli bedrövligt långa och tråkiga om barnen bara sitter inne men med lite fantasi kan man göra en massa kul grejer. Alla skolbarn får t.ex. busskort, och då kan man lätt åka iväg till lekparker längre bort eller åka och bada. Matsäcken kan fritids stå för, det är INTE dyrt med saft, ostmackor och äpplen.

• Troll20

Skolan ska vara gratis och skolan ska vara för alla. Jag tycker absolut att skolan inte ska ta betalt för divers skolutflykter. Det är kämpigt för ensamstående som det är ändå. Ska barnen behöva känna skillnaden i skolan också? Där tycker jag kan vara den zon där även fattiga barn ska få känna samma värde som de andra barnen.

Jag vet hur det var när jag var ensam med barnen. Som ensamstående studerande mamma hade jag ångest inför varje terminsstart. På barnens skola gjorde de så att de samlade in s.k aktivitetspengar istället för till varje aktivitet var för sig. Med två barn som varje terminsstart skulle ha aktivitetspengar (100 kr/ barn o termin), fruktpengar (100 kr/barn och termin) och klasskassan (100 kr/barn o termin) landade summan på 600 kr att betala varje terminsstart. Besluten angående dessa pengar hade tagits på demokratiskt vis via röstning på föräldramöten.

Jag var lika arg och ledsen varje terminsstart. Detta spär bara på klass-skillnader. Idag har skolan fått andra direktiv från skolverket. Därifrån är svaret entydigt. Skolan ska vara gratis.

Att barn inte har samma fritidsaktiviteter pga ekonomi eller semestrar osv är en helt annan diskussion. Så är det bara. Men vi har skolplikt och gratis skola i Sverige och då ska det vara en skola för alla. Fritiden är en helt annan sak.

• lisa1

jag tycker att det är bra med förbudet,
    så att inga barn behöver känna sig "sämre"
    än sina klasskamrater, som har det bättre ställt..

ska det åkas på klassresa, eller annat,
    tycker jag att de ska få jobba ihop pengarna i klassen..

• Mjao

På ett sätt så är det jättebra om skolan inte har några avgiftsbelagda utflykter.
    I skolan ska ju alla barn kunna hänga med och det är inte skoj om en föräldrer inte kan betala, vi hade en sådan tjej i vår klass och det var nog inte så skoj för henne när skolan fick gå in och betala hennes klassresor.

Samtidigt så är det synd om barnen inte får komma på några utflykter, och det kanske blir ännu mer så att fattiga barn går i kommunala skolor och de välbeställdas barn hamnar i friskolor där utflykter kanske är möjliga på annat sätt genom olika inriktingar osv.

• Anna me lillkillen Anton

D kommer alltid finnas en klyfta mellan dom som har pengar å dom som inte har pengar...så är d bara...i vilken ålder man än befinner sig.

• maddiz

Tycker dom ska lägga av och ta betalt..det är så, vissa har råd att betala och vissa inte.
    Har själv 3 barn, och det kostar skjortan varje år i pengar vi ska spara till klassresor, fester osv...

Svar på tråden Att inte ha råd att åka på skolutflykt