• Laine

Fåglar på balkongen?

Är det tillåtet att ha burfåglar på balkongen?
    Och gäller det också där att de inte ska störa grannarna?

Vår granne har 2 fåglar (nymfparakiter) i bur på balkongen,de är på balkongen från morgon till kväll.
    Fåglarna skriker i stort sett hela tiden. Inget fint fågel-kvitter, utan de skriker,
    De hörs genom hela lägenheten, så sitta på balkongen går inte om vi inte ska få ont i öronen.  
    Är det ok? Eller ingår fåglarna också i regeln "inte störa sina grannar"

• Svar på tråden Fåglar på balkongen?
  • Fral13

det är tillåtet att ha fåglar på balkongen ur djurens synvinkel. Bara dom har allt dom behöver. 
    Men det är upp till varje brf/hyresvärd att avgöra om man får ha det eller inte. Det står i stadgarna/avtalen. Det borde ingå i "inte störa grannarna". Men jag vet ju inte vad det står mer...

• Laine
    Fral13 skrev 2014-07-16 19:14:50 följande:

det är tillåtet att ha fåglar på balkongen ur djurens synvinkel. Bara dom har allt dom behöver. 
    Men det är upp till varje brf/hyresvärd att avgöra om man får ha det eller inte. Det står i stadgarna/avtalen. Det borde ingå i "inte störa grannarna". Men jag vet ju inte vad det står mer...

Det står "Om du har husdjur, se till att de inte stör omgivningen"
    Så då ingår även fåglarna på balkongen.
  • Fral13

jopp. Står det så, så ingår dom absolut. Du kan välja på tre saker. 1 prata med grannen. 2. prata med föreningen/hyresvärden 3. håll för öronen ;) 

• Laine

Tyvärr är jag feg och vill inte att det ska bli konstig stämning då jag träffar på grsnnen.

Så jag ringer nog hyresvärden.

Men ska ge dem ngn vecka till för att se om de lugnar ner sig nu när grannen verkar ha semester.

Svar på tråden Fåglar på balkongen?