• SandraS23

tips på frukost till min 2 åring?

Hej. Jag tänkte bara höra om råd till frukost för en 2 åring? Jag har provat allt tycker jag yoghurt, macka, knäckebröd kräm ja vad mer går? Nyponsoppa dricker hon men det är väl inte så hon klarar sig på det fram till lunch? Jag har gett frukt till och det går hem men då är det bara frukten. Gröt och välling slutade hon med för längesen.

• Svar på tråden tips på frukost till min 2 åring?
  • Blahonga

Olika former av ägg? Äggröra, omelett, stekt/kokt ägg? Min dotter fullkomligen äälskar ägg :)

• Natulcien

Om hon gillade gröt så finns väl ingen anledning att sluta med det? Jätterbra frukostmat! Gör vanlig havregrynsgröt med äppelmos i t.ex. Eller mannagrynsgröt med kanel, rågmjölsgröt med blåbär eller grahamsgröt med lingon. Glad

• Sisisisi

Havregrynsgröt, grahamsgrynsgröt, smoothie, omelett.

Nyponsoppa och kräm är ju inte särskilt bra att äta till frukost särskilt ofta...

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • pigglet

Havregrynsgröt (nyttigast, mättar länge), med sylt eller äppelmos
    Mannagrynsgröt (inte så mycket fibrer, hungrig fortare) med socker och kanel
    Fil med musli eller havrepuffar
    Mixa yoghurt med tex banan eller hallon
    Varm macka med "makrill i tomatsås" och ost
    Ägg. Kokt. Stekt. Äggröra.
    Tonfisk som blandas med majonäs till en röra, äts på macka

• Mellanmjölkens land

Flingor och mjölk eller flingor och yoghurt? Bägge våra barn (8,5 mån och 3 år) äter av mina flingor och det funkar bra. Jag äter müsli och ringar, bägge osötade, tillsammans med mjölk.

• Anonym (skruttan)

Gröt äter hon inte verken den man köper för barn eller havregrynsgröt eller mannagryn gröt. Omelett gick en stund men sen nej. Kan det vara så att hon inte är hungrig på morgonen finns väl de som inte är det? Provat flingor kalaspuffar och cheerios.

• Bunny on speed

Jag har svårt för frukost och alltid haft, men min favvo är äggröra

Bunnies, it must be bunnies!
  • pigglet
    Anonym (skruttan) skrev 2014-07-16 21:27:40 följande:

Gröt äter hon inte verken den man köper för barn eller havregrynsgröt eller mannagryn gröt. Omelett gick en stund men sen nej. Kan det vara så att hon inte är hungrig på morgonen finns väl de som inte är det? Provat flingor kalaspuffar och cheerios.

Tja, går det testa ge frukosten lite senare i så fall?

Kalaspuffar tex innehåller i princip bara socker, som att ge barnet godis till frukost enligt mig. Då är det ju bättre att hon äter frukt i så fall, det innehåller ju i alla fall näringsämnen också.
  • Sisisisi
    Anonym (skruttan) skrev 2014-07-16 21:27:40 följande:

Extra dumt att vänja barnet vid frukostar fulla av socker när hon inte gillar att äta. Servera frukosten lite senare istället, men ge något nyttigt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tow2Mater

Varfor sluta med välling? Jag älskar fullkornsvälling.

Våfflor kan stekas och frysas in, och tina o värm dem i brodrosten.
    Pannkakor lika så, men värm dem i micron.

• SandraS23
    Tow2Mater skrev 2014-07-17 03:50:18 följande:

Varfor sluta med välling? Jag älskar fullkornsvälling.

Våfflor kan stekas och frysas in, och tina o värm dem i brodrosten.

Pannkakor lika så, men värm dem i micron.

Vi slutade med vällingen då det var dags att börja intruducera vanlig mat mer och mer och det var inga svårigheter alls då men nu den senaste tiden är det inte alls populärt med frukost. Men tipset med våfflor och pannkakor var bra. Kanske dumt som någon annan skrev att ge kalaspuffar men det var inget som gick heller.
  • minerva123

Alla vill och kan inte äta en stor frukost så fort de vaknar (jag är fortfarande sådan i vuxen ålder...). Börja med smoothie (mixa t ex yoghurt/mjölk, banan, frysta blåbär eller annat hon tycker är gott) så får hon i sig vätska och lite energi i magen. Pröva sedan med riktig frukost lite senare.

Svar på tråden tips på frukost till min 2 åring?