• Anonym (Lilou)

Vad heter barnen på förskolan i Danderyd och Östermalm?

Ni som har barn där eller känner barn, vad heter de i förnamn? Nyfiken på vad som är populärt där.

• Svar på tråden Vad heter barnen på förskolan i Danderyd och Östermalm?
  • Anonym (Anna)

Pojkarna heter Hugo, Oscar, Axel, Carl eller Theodor.

Flickorna heter Alicia, Elsa, Julia, Ebba, Klara

Dessa namn har jag träffat många barn som heter, men naturligtvis finns det undantag en masse. T ex de som vurmar för franska namn; Adele, Marielle, Maxine, Noelle, Minelle, Leonie. Deras mammor tycks ej ha ngt klassiskt högskoleyrke, utan är entreprenörer eller mediekändisar.

• Anonym (Me)

På Östermalm bor både överklass och kändisar. Överklassflickorna heter Ebba, Alexia, Emilia, Helena etc eller franska namn som Charlotte, Hermine, Chloé. Pojkarna heter Oscar, Vilhelm, Carl etc. Kändisbarnen har mer fantasifulla namn, gärna populärkultur-inspirerade, typ Milou, Juliana.

• MallaL

Har vänner där, håller med om ovanstående samt lägger till Edmund, Folke, Birger, Axel, Amélie, Elisabet, Alice.

• smulpaj01
    Anonym (Me) skrev 2014-07-17 09:35:22 följande:

På Östermalm bor både överklass och kändisar. Överklassflickorna heter Ebba, Alexia, Emilia, Helena etc eller franska namn som Charlotte, Hermine, Chloé. Pojkarna heter Oscar, Vilhelm, Carl etc. Kändisbarnen har mer fantasifulla namn, gärna populärkultur-inspirerade, typ Milou, Juliana.

Exakt såhär hette barnen på min sons dagis, Östermalm!
  • Anonym (Lilou)

Hur är det med namn som Josephine, Cornelia, Ellen och Olivia?

• Anonym (Östermalm)

Lite blandat tycker jahg beroende på ursprung och akademisk tillhörighet.

Flickor: Ebba, Elsa, Emelie, Laura, Lilian, Chloé och Alice.

Pojkar: Carl, William, Axel, Hugo och Erik.

Låter som Förskola på Östermalm vi har barnen på samma förskola.

• Anonym (gamla namn)

De jag känner där har både gamla namn som Nils, Sven, Elis, Tage och nyare poppis som Max(imilian)

• Anonym (Östermalm)
    Anonym (Östermalm) skrev 2014-07-18 05:41:14 följande:

Lite blandat tycker jahg beroende på ursprung och akademisk tillhörighet.

Flickor: Ebba, Elsa, Emelie, Laura, Lilian, Chloé och Alice.

Pojkar: Carl, William, Axel, Hugo och Erik.

Låter som Förskola på Östermalm vi har barnen på samma förskola.

Var trött när jag skrev så det blev en ruktig rappakalja.

Det jag menade var att med tanke på vi som svarat så kan man tro att barnen går på en och samma förskola
  • Anonym (Me)
    Anonym (Lilou) skrev 2014-07-17 14:35:07 följande:

Hur är det med namn som Josephine, Cornelia, Ellen och Olivia?

Ellen är ett fantastiskt vackert namn, men troligtvis mer gångbart på Södermalm än på Östermalm. Joséphine (helst med korrekt fransk stavning) är säkert populärt på Östermalm, Cornelia (fint namn) vet jag bara en liten tös som heter, hon bor söder om stan, men borde funka på Östermalm.
  • MallaL
    Anonym (Me) skrev 2014-07-17 09:35:22 följande:

Det är lite lustigt det där att överklassflickorna ofta har franska namn, men pojkarna bara traditionellt svenska, undrar varför det är så? Franskt kanske anses feminimt medan svenska/germanska namn är mer manliga? Prinsessbarnet Estelle följer ju i alla fall överklasstrenden med franskt namn.
Svar på tråden Vad heter barnen på förskolan i Danderyd och Östermalm?