• plutten02

Förkylningastma

Hur vanligt är det med förkylningastma mitten sommaren? Dottern två år fick det konstaterat i april och fick airomir och flutide.
    Sen 9 juni har vi gett hela tiden då det inte går att trappa ner för få kommer det tillbaka. Nu inatt så fick hon hosta så hon kräktes och sån redig skall hosta. Gav airomir och efter 1 timme uppe fick hon äntligen ro igen.

• Svar på tråden Förkylningastma
  • plutten02
    kokos skrev 2014-07-17 09:51:42 följande:

Jag fick behandla mina barn året om...

Ja det är det vi får göra med henne också... Men så konstigt nu då att hon åkt på denna jävla förkylning med snorighet och hosta som heter duga.
    Sen i Juni har hon fått airomir en puff morgon och kväll och en puff flutide morgon och två på kvällen.
  • kokos

För att airomiren ska hjälpa måste du ge var 3:e timma. Prova en puff Airomir var 3:e timma ska du se att det släpper borde hennes läkare sagt tycker jag. Går hon på astmamottagning??

• plutten02

LU

kokos skrev 2014-07-17 16:49:54 följande:

För att airomiren ska hjälpa måste du ge var 3:e timma. Prova en puff Airomir var 3:e timma ska du se att det släpper borde hennes läkare sagt tycker jag. Går hon på astmamottagning??

Hon är kopplad till barnmottagningen. Vi har då vi går ge airomir 8 ggr per dag. Så idag gav jag i morse när hon vaknade vid 9 och den vid lunch när hon skulle sova. Kanske s k vara mer hårda att ge var tredje timme
  • kokos

Ja det måste vara var tredje timma även nattetid. Ombud kör ett dygn med exakt var tredje timma så kommer det hjälpa henne. Mina har gått på astmamottagning

• mammalovis

Min yngsta på ett år har haft Aiomir och Flutide sedan februari. Sedan slutet av maj fick vi behandla med dubbel dos Fluitide morgon och kväll fram till juni, då vi gick ner till 1 dos morgon och kväll fram till midsommar då vi hade 4-5 dagar med 1 dos per dag, innan totalt avslut. Peppar, peppar har hon hållit sig frisk.

Anledningen var att vi knappt hann ner på 1 dos innan det gick tre dagar och snuva och hosta kom igen, så höll det på 3 gånger i april-maj. I maj fick hon testa Montelukast ett granulat kallat singular. Vi testade en vecka, troligen blev hon bättre, men de lösa bajsblöjorna ökade markant, så vi föredrog Fluitiden.

Däremot har storasyster bara Ventoline och hon har haft 2 förkylningar i juni och 1 i april, så där har vi fått medicinera mer. Blir hon ordentligt förkyld, måste vi upp i 8 doser första dagen för att sedan kunna minska ner till en dos innan sovvilorna (dag och natt) när det blir bättre.

• kokos

Ja singular var ett måste på vinterhalvåret. Angående det så ger det bäst resultat efter 3 veckors behandling. Och det använde vi som underlag till flutit och Airomir....

• plutten02

Inatt peppar peppar så har hon sovit mycket bra. Inte hostat någon gång alls. Men då körde jag också airomir 4 ggr igår tror jag det blev och flutide dubbel dos både morgon och kväll. Även nässpray som är avsvällande i näsan.

• Loth

Min ene kille hade både Airomir och flutide (både den starkare och svagare sorten) samt singulair varje kväll för astmahostan.

Tillslut fick vi också hem en aiolos, sådan de har på vårdcentralen som ångar ut ventoline för de värsta stunderna.

Om inte allt detta hjälpte var det dags att söka VC eller barnmottagningen direkt. Såhär hade han året om och var konstant förkyld/astmatisk med oftast bara veckors uppehåll.

Hoppas ni får bukt med era besvär!

Svar på tråden Förkylningastma