• Undrar om fl

Hur ska jag fylle i underlaget för sgi?

Hej!

Jag har skickat in moderskapsintyg och fått tillbaka papper från er som arbetsgivaren ska fylla i. Det jag undrar är hur detta ska göras?

Jag har haft anställning 100%, allmän visstid 2013-08-12 till 2014-06-19 med 25800 i lön. Som lärare har jag lön över sommaren ändå, då jag har arbetat hela året. Trots detta har jag stått som öppet arbetssökande under sommaren på inrådan från er. I höst kommer jag ha en anställning som sträcker sig från 2014-08-12 till 2014-12-19, 100% 27000 hos samma arbetsgivare som förra året.

Jag beräknas gå hem på föräldraledighet i slutet av oktober. Kan jag lämna underlaget till min arbetsgivare och de helt enkelt fyller i det baserat på min sista löneökning eller behöver det tas hänsyn till tiden innan? Ex sommaren där jag är arbetslös. Hur fyller jag i då? Jag har förstått att det kan bli problem då tjänsten är tidsbegränsad och inte fortsätter 6 mån efter jag gått hem.

• Svar på tråden Hur ska jag fylle i underlaget för sgi?
  • Undrar om fl

Kanske ska tillägga att intentionen är att ny tillsvidare anställning ska skrivas då mitt leg som lärare kommer, det är ju dock inte hundra procent säkert att detta löser sig till då jag ska gå hem.

Undrar lite om uttrycket "intention att arbeta mer ön 6 mån" också?

• Försäkringskassan

Hej!

Din arbetsgivare ska ange både den inkomst du hade under din första anställningsperiod och den som du har vid tillfället när du går på föräldraledighet. De ska även ange under vilka tidsperioder dina anställningar varat. Det finns utrymme under punkt 6, Övriga upplysningar, på blanketten att skriva fler tidsperioder/inkomstuppgifter om det behövs mer skrivutrymme. Eller så kan man skicka in en bilaga på i vilken man kan beskriva hur det ser ut för dig. 

Du behöver även fylla i en inkomstblankett för arbetssökande. Den kan du beställa genom vår servicetelefon 020- 524 524 eller kundcenter på telefon 0771- 524 524. Blanketten heter 5034.

Grundregeln för att vi ska kunna fastställa en sjukpenninggrundande inkomst (sgi) så behöver arbetet varat stadigvarande i minst 6 månader. Det innebär att vi måste utreda vilken inkomst som ska ligga till grund för föräldrapenningen i ditt fall.  
    Eventuellt kan det bli den inkomst du hade under din visstidsanställning augusti 2013 till juni 2014. Detta behöver handläggarna titta närmare på.

Hälsningar

Erling, handläggare 

• Undrar om fl

Behöver jag ha ansökt om ersättning från min à-kassa under sommaren? Eller räcker det att stå som öppet arbetslös? Med allt vad det innebär.

Eftersom jag har full inkomst pga semester och inarbetad tid till och med den nya anställning börjar har det inte känts aktuellt för min del och jag är tveksam till att jag ens har rätt till ersättning med tanke på inkomsten.

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det räcker med att du står inskriven hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Det gör att din SGI kommer att vara skyddad under den perioden du står som arbetssökande. Det enda som är viktigt att tänka på är att det inte blir något "glapp", alltså någon dag då du inte är inskriven hos arbetsförmedlingen och inte är anställd. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden Hur ska jag fylle i underlaget för sgi?