• Resväska

Kronofogden/Utmätning

Hej!
    Jag är ny här och skulle vara väldigt tacksam om någon har svar på några frågor jag har.

Jag sitter djupt i skuldträsket. Dels pga en kraschad skilsmässa för några år sedan, dels pga andra orsaker som jag ej kunnat påverka. Sitter med höga blancolån samt mängder av sms-lån sedan ett par år tillbaka. Jag orkar inte med ångesten längre som jag har varje dag över att inte kunna betala mina räkningar i tid, och betala tillabsk sms-lånen för att sen låna om. Denna månad kommer krascha rejält, så jag har nu beslutat för att släppa skiten till Kronofogden. Orkar inte mer. Det handlar om ca 500000:- i blancolån, samt ca 100000:- i smslån och krediter. Jag har inga problem att betala blancolånen, men inser att om jag blir tvungen att släppa sms-lånen så klarar jag inte att betala blancolånen så då får allt åka

Har några frågor..
    Vid utmätning av lönen så vet jag att dom kontaktar arbetsgivaren. Men kontaktar dom även min hyresvärd för att se att den hyra jag uppger är korrekt? Det vore otroligt pinsamt då jag har en liten privatvärd..

Jag är beroende av bil för att kunna ta mig ToR till jobbet. Bussarna går endast 6 ggr/dag vilket gör att om dom tar bilen ifrån mig så får jag en res+väntetid på 5-6 timmar/dag, (plus att jag får gå 6 km). eftersom bussarna ej passar med mina arbetstider. Jag har en bil värd ca 10.000:-, kan dom ta den? Hur hårda är dom? Jag kommer inte kunna ta mig och handla utan bil heller. Är livrädd att dom tar bilen och att jag ej får behålla resekostnaden.

Jag bor i hyresrätt. Har dock "arrende" på /hyr en lokal där vi är några stycken som utövar våran hobby. Varje månad sätter medlemmarna in pengar på ett konto som jag har, och jag betalar sedan direkt vidare till den jag hyr av. Samt till elräkningen. Det inkommer alltså ca 11000:-/månad på mitt konto, men dessa pengar går som sagt vidare inom ett par dagar. Det kommer in pengar runt den 28:e och den sista dagen i månaden är det tomt igen. Jag tjänar inte en krona på detta. Kommer dom ifrågasätta vad det är för pengar, kan dom ta dom..? Hur ska jag gömma detta annars? Jag är som sagt bunden, har ett års uppsägningstid på lokalen om jag måste säga upp den.. Pengarna som kommer in på mitt konto är ju inte mina.. Är jätteorolig över detta, sover inte.  Ingen vet om min sits så jag har svårt att be någon annan öppna konto och sköta allt. Har haft denna lokal i 8 år nu.

Jag har ingenting av värde. Har räknat ut på deras sida att de kan ta ca 9000:- i månaden av mig ca (om jag får behålla pengar för resor till o från jobbet). Nöjer de sig med det i en utredning eller kommer dom som sagt att granska och ifrågasätta alla mina konton? Har inga pengar sparade. Har bara lönekontot samt det andra kontot för arrendet/hyran.

Snälla hjälp mig med svar, jag har sån ångest och sover inte längre

• Svar på tråden Kronofogden/Utmätning
  • Resväska

För att ytterligare krångla till det.. Jag har en häst som jag har fått ärva efter min kompis som gått bort. Jag står som ägare, men betalar inget för hästen, allt står hennes föräldrar för då hästen var min kompis allt och ag lovade att ta hand om henne livet ut. Hästen i sig är inte värd mycket ute på marknaden, men har givetvis ett stort värde för mig. Kan dom ta henne ifrån mig? Det vore förödande, då vill jag inte vara med mer. 
    Eller är det så att sålänge de får mäta ut min lön så är allt okej..? Hur ska dom veta att jag är ägare till en häst om jag inte säger något?

• Resväska

Det är inte riktigt 100000:- i smslån/krediter, utan "bara" 55000:- som jag inte mäktar med längre att låna/låna om. Kan inte ta alla på avbetalning hos inkasso, det mäktar inte min ekonomi med då de flesta bara beviljar 3-mån avbet.planer. Blir för högt belopp/månad som jag inte grejar.

• WilliamsMom
    Resväska skrev 2014-07-17 15:36:19 följande:

För att ytterligare krångla till det.. Jag har en häst som jag har fått ärva efter min kompis som gått bort. Jag står som ägare, men betalar inget för hästen, allt står hennes föräldrar för då hästen var min kompis allt och ag lovade att ta hand om henne livet ut. Hästen i sig är inte värd mycket ute på marknaden, men har givetvis ett stort värde för mig. Kan dom ta henne ifrån mig? Det vore förödande, då vill jag inte vara med mer. 
    Eller är det så att sålänge de får mäta ut min lön så är allt okej..? Hur ska dom veta att jag är ägare till en häst om jag inte säger något?

Beklagar din situation. Jag har inga svar på några av dina frågor då jag är totalt oinsatt. Det lilla jag läst på är sådant som de flesta känner till - så förmodligen inget nytt för dig heller.
    Dock vill jag tipsa dig om att ringa till Kronofogden och ställa dina frågor där - de har ju garanterat svaren.
    Vad gäller hästen, så kan du ju för säkerhetsskull skriva över den på din bortgångne kompis föräldrar?
    Lycka till med allt! <3
Svar på tråden Kronofogden/Utmätning