• Josefinasymaskina

G-krafter och graviditet - nån som VET?

Hallå!

Jag är gravid i vecka 13, och har vid några tillfällen under sommaren kört dragracing. Hittills har inte en tanke har slagit mig att det skulle kunna vara farligt för beben så här pass tidigt innan magen börjat puta, tills nu! Det är ju kraftiga accelerationskrafter vi snackar om (bilen startar på 0 o når en hastighet av 200km/h på typ 7 sekunder)

Jag läser runt på internet och hittar ingen vettig information ang detta. Bara en massa trådar där folk tycker o tycker o tycker o kommer med moraliska pekpinnar ang höga farter o karuseller o sånt.. Jag skulle gärna vilja veta om det finns nån salig själ därute som har koll på detta PÅ RIKTIGT?

Vet ju att tex nöjesparker har gravidförbud på vissa attraktioner typ bergodalbana, men har uppfattat det som risk för att magen kläms vid inbromsning o dylikt

Skulle vara supertacksam för svar! Körde senast för 2 dagar sedan, men kommer nu att avvakta tills jag vet mer... om inte magen hinner puta först såklart..

Moraliska pekpinnar undanbedes som sagt, gärna fakta o om nån tex pratat med sin doktor/BM om detta (min BM visste inte tex). Behöver väl knappast nämna att jag är otroligt rädd om denna efterlängtade lille!!

Cool

• Svar på tråden G-krafter och graviditet - nån som VET?
  • isabellab

Livmodern påverkas/rörs iom hög g-kraft. Men som jag förstått det så är det farligaste att det är mycket lättare att få Gloc när man är gravid pga trycket som sker i magen på blodådrorna.

Hade jag varit du så hade jag tagit en paus från det tills barnet är här.

• Josefinasymaskinaa

Tack för svar! Är väldigt intresserad av att få veta mer. Typ omöjligt att hitta info på internet, o sjukvårdupplysningen/BM vet inte. 

Jo det blir inget mer racing det närmsta halvåret.. Hoppas jag inte sabbat något redan bara :( Det molar nåt helt vansinnigt i magen. Nåt specifikt för vecka 13 kanske? Hoppas det bara är livmodern som växer..

• isabellab

Är nog ingen fara! Växtvärk är ju vanligt och tycker att det kommer och går också. Inte många veckor kvar till RUL nu för dig. :)

Lycka till!

Josefinasymaskinaa skrev 2014-07-18 09:15:09 följande:

Tack för svar! Är väldigt intresserad av att få veta mer. Typ omöjligt att hitta info på internet, o sjukvårdupplysningen/BM vet inte. 

Jo det blir inget mer racing det närmsta halvåret.. Hoppas jag inte sabbat något redan bara :( Det molar nåt helt vansinnigt i magen. Nåt specifikt för vecka 13 kanske? Hoppas det bara är livmodern som växer..

• Josefinasymaskinaa

Ja fingers crossed, i slutet av augusti är det inbokat :) Så svårt att balansera det där med att leva "som vanligt" (dvs fartfyllt) o bli onödigt försiktig. Men nu har jag bestämt mig!

Hoppas det går bra för dig också! Glad

• Josefinasymaskinaa

Bara en liten uppdatering, om nån mer intresserad skulle snubbla över denna tråd!

Fick tag på en bra och erfaren barnmorska på Karolinska, som menade att det var i princip omöjligt för ett foster att påverkas av sådana g-krafter (acceleration/inbromsning) i tidig graviditet (dvs innan magen putar ut). Att fostret ligger inbäddad och skyddad i livmoderns vattenvärld djupt inne i magen, och är opåverkad oavsett vilka g-krafter man utsätts för. 

Däremot sa hon att man självklart ska låta bli att göra något, om det göt en orolig rent psykiskt. Därför tänker jag avvakta fr.o.m nu tills barnet är här, eftersom jag liksom har börjat spekulera runt det och veckorna börjar ticka på. 

Väldigt skönt att få veta i alla fall, att man inte gjort nåt dumt Glad

• EmelieSW

Hej!

Va skönt att få ett ordentligt svar!

Jag åkte helix igår på liseberg och är i vecka 11. Velade lite innan åket men var säker på att det inte skulle vara en risk för barnet, men som ni sa tidigare "folk tycker o tycker o tycker o kommer med moraliska pekpinnar ang höga farter o karuseller o sånt.." Det sätter sina spår...!

Helix var iaf superhärlig och häftig!! Men.. Kände av trycket i magen. Det gorde absolut inte ont men det var ändå lite obehagligt. Så av den anledningen vill jag nog inte åka mer.. Kände även av mer molvärk än vanligt på natten så man förstår ändå att allt rört på sig ordentligt även om krabaten ligger tryggt och säkert djupt inne i magen!

//Emelie

• Josefinasymaskinaa
    EmelieSW skrev 2014-07-30 08:39:14 följande:

Hej!

Va skönt att få ett ordentligt svar!

Jag åkte helix igår på liseberg och är i vecka 11. Velade lite innan åket men var säker på att det inte skulle vara en risk för barnet, men som ni sa tidigare "folk tycker o tycker o tycker o kommer med moraliska pekpinnar ang höga farter o karuseller o sånt.." Det sätter sina spår...!

Helix var iaf superhärlig och häftig!! Men.. Kände av trycket i magen. Det gorde absolut inte ont men det var ändå lite obehagligt. Så av den anledningen vill jag nog inte åka mer.. Kände även av mer molvärk än vanligt på natten så man förstår ändå att allt rört på sig ordentligt även om krabaten ligger tryggt och säkert djupt inne i magen!

//Emelie

Javisst är det svårt, men skönt med riktiga svar eller hur :)

Och det är ju så svårt att veta, vad som är vad liksom. Kanske hade du haft den där molvärken ändå liksom? Man vet aldrig..

Är i vecka 16 nu o har inte gjort nåt fartfyllt på några veckor, men har ändå så mkt molvärk att jag håller på att storkna! Innan hade jag det inte alls, när jag höll på o körde. Så kroppen är en lömsk typ ;)
Svar på tråden G-krafter och graviditet - nån som VET?