• Fink

Hur blev ni av med "mammamagen"?

Harr precis fått barn nummer två och vill ha tips på hur man på sikt blir av med sin mammamage. Tänkte till hösten ta tag i mig själv för att förhoppningsvis se ut (nästan iaf) som innan barnen kom till världen och undrr hur ni gjorde?
    Vad åt ni, hur tränade ni, tips på övningar etc....
    Har aldrig tränat i hela mitt liv så jag behöver lite hjälp på traven :)

• Svar på tråden Hur blev ni av med "mammamagen"?
  • Illusion

För att komma i samma form som innan, dvs. platt mage. 

Först dieta mig ned till 58 kg. Sedan forma tillbaka kroppen genom kost och träning. Det tog minst ett halvår att forma tillbaka kroppen, att midjan skulle bli smal och inte bred var jobbigast. Men det gick. 

Gym 2 ggr per dag + simning (leksimning) 

Gym, intervallöpning. Längre löpning.
    Styrka, lättare för att inte bygga upp kraftiga muskler. Men för att inte bli helt rak av all löpning.
    Plankan på pilatesboll och alla andra möjliga sätt som en kan tänka sig. 

Kost:
    Proteindrinkar som inte bygger upp massiva muskler.
    Sallad, kyckling, finnscrisp, keso, ägg, frukt, bär, nötter, yoghurt.

När jag var "klar" trodde ingen att jag fött 2 barn, utan en "collagetjej" (bodde utomlands). Men jag var 23 år då också. 

Nu är jag på liknande procedur, men har dock inte samma uppförsbacke då musklerna är på plats. Bara lite pluggfett som har satt sig. 

Jag har tränat hela mitt liv innan, med pauser emellanåt. 

• Fink

Tack för svar! Vilken typ av protein ska man ha? Har noll koll?!

Tror däremot inte jag får ihop livet och hinner gå å gymma 2ggr per dag.... :/

Men måste kanske tänka om?

Någon annan som har fler tips?

• Sassan1

Olga Rönnbergs bok träning för nyblivna mammor. Innehåller kosttips och träningsprogram för att stärka upp hela kroppen och särskilt mage och rygg.

• K grrl

Jag började med Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor". Fick igång coremuskulaturen och fick platt mage efter bara sex veckor. Har fortsatt med tung styrketräning fyra gånger i veckan, mycket protein (högproteinkost), högt kaloriintag och minimalt med socker och snabba kolhydrater (en hel del långsamma kolhydrater, dock). För matdagbok! Sedan i februari har midjemåttet minskat med sex centimeter, trots att jag stått still i vikt. Anlitade Mamma Fitness för att komma igång, men nu kör jag med egna träningsupplägg.

Hela kroppen har blivit välformad. Det tar tid att bygga muskler, det syns i princip bara att jag blivit mer tonad... Och så har jag fått tydligare x-form. Jag hade väldigt smal bröstkorg innan, så det såg ut som om jag saknade midja. Älskar styrketräning!

• K grrl

Kan tillägga att jag är rätt smal när jag började. Jag har tränat armar sedan ett år tillbaka och måtten är i princip oförändrade (=smala). Skillnaden är att de har jättefina former och definition. Jag får komplimanger för dem! Alltså: träna tungt!

• Anonym (hur)

Ska på semester imorgon, hinner inte låna/köpa boken. men vill börja redan så snart det är möjligt.
    Hur tränar man då...magen? dallret som blir efter att man bantat bort mamma-magen...det är bara lös hud på nedre mage.

• Anonym (hur)

pilates-boll, behövs det? kan man använda nån annan teknik?

• EnAnonumius

Byxgördel, en storlek för liten (för att riktigt "trycka till" musklerna tillbaka på plats).. Promenader och simning. Inget ändrande på kosten. Fan det skall vara gott att äta och leva...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • K grrl
    Anonym (hur) skrev 2014-07-17 21:19:54 följande:

Ska på semester imorgon, hinner inte låna/köpa boken. men vill börja redan så snart det är möjligt.
    Hur tränar man då...magen? dallret som blir efter att man bantat bort mamma-magen...det är bara lös hud på nedre mage.

Förra året, när jag började träna efter en rejäl viktnedgång, hängde min mage ner till golvet när jag gjorde plankan. Jag har fortfarande lite löshud på magen, men väldigt lite. Svaret är TID, muskler och lägre fettprocent (googla på stubborn fat, subkutant fett som gör att huden inte drar ihop sig).

Börja med lite coreövningar redan nu. Plankan, höftlyft och död insekt till exempel - finns också i Olgas program.
  • Illusion

Jag tycker inte Olga har någon snygg kropp. För kompakt. Hon måste köra mycket intensiv träning. Visserligen får man platt mage på det, men kraftiga lår. 

• K grrl
    Illusion skrev 2014-07-17 23:08:12 följande:

Jag tycker inte Olga har någon snygg kropp. För kompakt. Hon måste köra mycket intensiv träning. Visserligen får man platt mage på det, men kraftiga lår. 

Mycket och intensiv träning under flera år. Och målmedveten träning. Hon vet ju vad hon gör och det tar lång tid att bygga muskler! Att få stora lår är ingenting som bara "råkar bli". Jag jobbar på som faaan på mina ben och de har bara minskat i omfång (har 25" i jeansstorlek, eller 34/36, och är 175 cm lång, så mina ben är inte speciellt stora, nej...). Jag tränar ben - tunga basövningar - två gånger i veckan.

Man lurar sig själv om man tar lätta vikter för att inte bygga stora muskler ("man får långa smala muskler med lättare vikter"). Det fungerar inte så, eftersom en för lätt vikt och för få repetitioner gör att du knappt får något utbyte av träningen - inte heller en ökad förbränning, eftersom intensiteten blir för låg. 

• K grrl

Sen: en sak man kan ha i åtanke är att man kan ha lite lättare att bygga muskler om man tränat tidigare i livet. Jag har betydligt lättare att bygga på överkropp än underkropp, vilket jag gissar beror på att jag varit simmare. Jag tycker dock inte att man ska vara rädd för att styrketräna på riktigt för att undvika att få stora muskler. Ser jag till mig själv (vilket jag givetvis gör) har jag bara blivit mindre i omfång sedan jag började styrketräna och jag har synliga muskler på armar, axlar, mage och rygg och bättre muskeltonus i ben och rumpa. En hel del handlar om mängden kroppsfett man har. Det finns gott om tjejer som är petita i kroppsbyggnaden och styrketränar tungt, Alexandra Bring till exempel.

• Sassan1

Det finns en app som heter mammamage som innehållet träningsprogram för att stärka de inte magmusklerna och träna ihop ev magmuskeldelning. Kan vara bra att börja med innan man börjar med plankan, död insekt osv.

• Fink

Ska kolla upp mammaappen! Är dock lite rädd för att göra fel övningar då jag har så ont eft foglossningen och hade ont över ett år efter första barnet, blev aldrig bra innan jag blev gravid igen....

Svar på tråden Hur blev ni av med "mammamagen"?