Ränta på kronofogdeskulder?
Jag försöker hjälpa en vän med att få koll på sina skulder för att därmed kunna lägga upp en bra plan för att på bästa sätt bli av med dem. Hon har skulder på ca 60 000 hos kronofogden.
Har letat runt på deras sida och kommit fram till att räntan är på 8% men kan även vara på mer vad jag förstår?
Hon vet summan på skulderna och hur mycket som är till varje företag men hur får vi fram hur mycket som betalas faktiskt betalas av på skulderna och hur mycket som går till bara räntor? Och hur mycket som betalas av till varje företag?
Antingen är det jag som bara inte har koll då det här är nytt för mig eller så är det väldigt svårt att få en överblick för att få koll på räntor och hur mycket som verkligen betalas på skulden.
Hon har löneutmätning och får behålla förbehållsbeloppet men då inkomsten nu kommer från försäkringskassan så vet hon inte riktigt hur mycket som dras varje månad då pengarna dras innan de kommer in på kontot.
Så finns det någon där ute som vill hjälpa till/har tips hur man gör för att få ordning och kontroll på situationen?
Eftersom det är både statliga skulder samt företagsskulder så funkar det så vitt jag förstått det inte att försöka få bort skulderna från fogden.