• Anonym (TS)

Ränta på kronofogdeskulder?

Jag försöker hjälpa en vän med att få koll på sina skulder för att därmed kunna lägga upp en bra plan för att på bästa sätt bli av med dem. Hon har skulder på ca 60 000 hos kronofogden. 

Har letat runt på deras sida och kommit fram till att räntan är på 8% men kan även vara på mer vad jag förstår? 

Hon vet summan på skulderna och hur mycket som är till varje företag men hur får vi fram hur mycket som betalas faktiskt betalas av på skulderna och hur mycket som går till bara räntor? Och hur mycket som betalas av till varje företag? 

Antingen är det jag som bara inte har koll då det här är nytt för mig eller så är det väldigt svårt att få en överblick för att få koll på räntor och hur mycket som verkligen betalas på skulden. 

Hon har löneutmätning och får behålla förbehållsbeloppet men då inkomsten nu kommer från försäkringskassan så vet hon inte riktigt hur mycket som dras varje månad då pengarna dras innan de kommer in på kontot. 

Så finns det någon där ute som vill hjälpa till/har tips hur man gör för att få ordning och kontroll på situationen? 

Eftersom det är både statliga skulder samt företagsskulder så funkar det så vitt jag förstått det inte att försöka få bort skulderna från fogden. 

• Svar på tråden Ränta på kronofogdeskulder?
  • Ms H

Kan inte svara på räntefrågan, men hur mycket som dras borde vara enkelt att få fram. Utbetalningabeskedet från FK säger väl hur mycket pengar hon är berättigad. De pengarna skickas delvis till henne, delvis till kfm.

• fraxx

Räntan på respektive skuld är vad man kommit överens om när man tog krediten eller lånet. Jag tror inte Kronofogden ändrar räntesatsen, de bara ser till att driva in skulden inklusive ränta.

Har man inte kommit överens i ett avtal om hur mycket räntan är har den som lånar ut pengarna rätt att ta en ränta på diskonto plus 8 % (egentligen procentenheter). Därav siffran 8 som du sett.
    Just nu är diskontoräntan 1%, så räntan är alltså 9% om inget annat avtalats.

• Anonym (xx)

När man lånar pengar står det i avtalet vilken ränta som gäller om man sköter sina betalningar samt vilken ränta som gäller om man inte sköter sina betalningar (denna är ju naturligtvis oftast bra mycket högre). Varje kreditgivare kan svara på viken ränta som gäller men det kan även Kronofogden som ju då måste titta på varje mål för sig.

I årsbeskedet från kreditgivaren står hur mycket som dragits som ränta och hur mycket som är avbetalt på kapitalbeloppet. 

Varje mål kostar 600 kr att ha liggande hos Kronofogden varje år till detta kommer ev. inkassokostnader och lagföringsavgifter. Dessa betalas alltid först. När dessa är nollade är det normala att räntor betalas. Först efter detta börja avbetalning på kapitalbeloppet ske.

Då betalning med löneutmätning sker proportionellt mellan målen om det inte finns prioriterade statliga mål kan det vara idé att ha lite koll så att man försöker slutbetala skulder som blivit mycket små innan en ny årsavgift tillkommer. Blir ju lätt moment 22 annars och många småmål som ligger kvar.

För att få koll kan din vän ringa Kronofogden och be om ett aktuellt skuldutdrag i princip hur ofta som helst. Där borde stå när målet kom in och man vet ju då när en ny årsavgift tillkommer.

• Anonym (TS)

Tack för svar. Hon har tagit ut utdrag så vad skulderna exakt ligger på vet jag. Men jag vill hjälpa henne att få koll på hur lång tid det kan ta innan hon betalat av allt, få till en plan och lite hopp. Men det är inte det lättaste..

Svar på tråden Ränta på kronofogdeskulder?