• Fluffisarna

Tips på åtgärd mot uppblåst mag!!

Min mage är så uppblåst. På nätterna bubblar o krånglar den så jag knappt får sova. Det är bara luft som rumlar runt! Gör t o m ont i magen, men inte där bebisen bör vara utan resten!
    Enl barnmorskan så slappnar tarmarna av och det bildas luft. Glömde dock fråga henne vad man kan göra för att lindra!!

Har någon av er något råd??

• Svar på tråden Tips på åtgärd mot uppblåst mag!!
  • Rebekka

prutta
    Prova med att köpa pepparmintste, det brukar lindra gasbesvär genom att driva ut gasen.
    Lycka till

• Äntchen

Prova att låta bli vetebröd! Och då menar jag allt bröd med vete i. Det lämnar inte så mycket övrigt men det finns jättegott rågbröd och så finns ju alltid riskakor och knäckebröd. Funkar för mig iallafall.
    Lycka till!

• Fluffisarna

Jaha, då får man inhandla pepparmints te och knäckebröd i mörn!!
    Tet lät faktiskt gott!!
    Tack för svaren!

• tete

låt bli jästbröd - satsa på grovt i stil med tyskt bröd. tugga ordentligt - stora bitar mat i magen rumlar mer. drick inte kolsyrat. lycka till!

• Mums

Treviskapslar och Provivadrycker med laktobaciller funkar bra för mig. Kapslarna finns på apoteket. Provivas drycker har bevisats hjälpa mot gaser!

• Mallemus

Ät mycket fibrer. Min magdoktor har sagt att jag skall äta minst 25g kostfiber per dag... lite jobbigt men det går om man tänker på det vid varje måltid. Glöm inte dricka mycket!!!

Jag har dessutom märkt att jag blir väldans bubblig i magen av couscous, vilket ju bara är vete... mao inget fiber.

Svar på tråden Tips på åtgärd mot uppblåst mag!!