• Leilaaa

Om det ena blir försenat, vad händer då..?

Hej!
    När jag söker på SJ så kommer det upp ett reseförslag på hur man ska åka. På det reseförslaget är det 1 byte och du har 10 min på dig att byta till det andra tåget. MEN om det första tåget är sent så att man missar det andra tåget, vad händer då..? Är det så att man får ta nästa tåg som går timmen efter gratis eller måste man betala för det missade tåget pga av förseningar ifrån det andra tåget? :S

Tacksam för svar! :) 

• Svar på tråden Om det ena blir försenat, vad händer då..?
  • Mrs Green

Du ska köpa resan för hela vägen på en gång, då behöver du inte betala ny biljett om du missar ett tåg för att det första var försenat. Utan du får hänga med på nästa tåg (fast det kan förstås bli problem med sittplatsen om det nya tåget är fullt).

Jag fick åka taxi 9 mil på SJs bekostnad en gång för att tåget var försenat så att jag missade dagens sista buss

• Gladskit

Bokar man resan från a till b så är det SJ som garanterar sina bytestider, och då är det SJ som får stå för vidaretransporten om det blir förseningar. De brukar också titta på biljetterna ombord så att de vet hur många resenärer de har som ska byta och åka vidare så att tågförarna kan ha kontakt med varandra och eventuellt vänta in resenärer om det bara handlar om nån minut.

Det är samma som med flyget, bokar du sträckorna för sig så tar flygbolagen inget ansvar men bokar du allt i samma biljett så ska bytestiderna vara garanterade och då står bolagen för det.

Svar på tråden Om det ena blir försenat, vad händer då..?