• Anonym (fet)

Gravid v. 22, panik över viktuppgång!!!

Hej!

Jag är gravid i v. 22 och har redan gått upp ca 15-17 kg. Har mao redan kommit upp i den rekommenderade viktuppgången för mitt pre-gravida BMI. (Jag hade BMI ca 21 innan jag blev gravid). Nu måste jag vända det här känner jag, vet ju att man lägger på sig den mesta vikten annars i slutet av graviditeten... Så om detta fortsätter så här så vill jag inte ens tänka på hur fet jag kommer vara vid förlossningen och alla de risker det för med sig! Jag ska snittas dessutom så fetma, även om jag är gravid, är verkligen inte bra!

Jag vill gå ner i vikt, kommer ju som sagt lägga på mig mer sen ändå. Så jag måste tillbaka nåt steg för att sen kunna känna mig bekväm med att ta två steg framåt sas...

Hjälp!!!

• Svar på tråden Gravid v. 22, panik över viktuppgång!!!
  • magelita80

Jag gick upp 25 kg första graviditeten. 20-22 kg gick jag upp första halvan.
    Andra graviditeten gick jag upp 13 kg de första 6 månaderna och sedan ytterligare 2 kg de sista 3 månaderna. Så det behöver inte betyda att du kommer gå upp så mycket i slutet.

Om du är orolig så prata med din bm. Är du svullen så kanske du har fått vattenansammlingar.

• turkos77

Jag gick upp cirka 23 kg. De första 17 innan vecka 20. 7 månader efter fl nu och jag väger mindre än innan. Hade bmi på cirka 22 innan.

• Anonym (fet)

OK, skönt att höra att andra inte gått upp så mycket på slutet... Men jag vågar inte riktigt lita på att jag inte gör det. Jag gick upp mycket mina första två graviditeter också och iaf den andra graviditeten (den första tror jag att viktuppgången låg rätt så stadig över alla veckorna) gick jag upp det mesta på slutet.

Nu har jag visserligen inte rört på mig så mycket i ca två mån, jag gick ca tre rundor per vecka innan dess men sen följde en period med mycket stress på jobbet och jag orkade helt enkelt inte. Nu har jag tagit tag i det igen. Men oavsett avsaknad av promenadrundor så gick jag ändå upp ungefär samma i vikt som när jag gick som när jag inte gick.

• Anonym (fet)

Sen ska jag påpeka också att jag har gått ner alla kilona jag lagt på mig båda gångerna... Så jag är inte rädd för att jag kommer fortsätta vara fet efter förlossningen. Jag är bara rädd för att detta påverkar barnet negativt (mitt andra barn var väldigt stor när han föddes) och att jag ska råka ut för komplikationer vid snittet. Tror inte jag är svullen heller, kroppen känns äckligt fast så jag tror det är fett helt enkelt :(

• Anonym (mia80)

Jag är bara i början men redan gått upp 6 kg på 10.veckor..... också lite väl snabbt!! Jag undrar hur mkt som är fettvikt? Varför blir det så hastigt?

Rör man på sig för lite?

• Anonym (fet)
    Anonym (mia80) skrev 2014-07-18 18:08:37 följande:

Jag är bara i början men redan gått upp 6 kg på 10.veckor..... också lite väl snabbt!! Jag undrar hur mkt som är fettvikt? Varför blir det så hastigt?

Rör man på sig för lite?

Svårt att veta... Jag har inte gjort några ändringar i hur jag äter, sen hade jag min svacka då jag inte kom iväg på mina promenader under två mån, det tillsammans med stress har säkert gjort att jag dundrat upp i vikt. Men sen är det väl så att allas kroppar reagerar olika på graviditet. Vissas är säkert mer känsliga för det kaos av hormoner som blir då och går upp mer än andra. Jag har inte mått illa heller så jag har ju inte hållt vikten med hjälp av det heller, sas...

Visserligen så hade jag gått ner över hälften av mina grav.kilon två veckor efter förlossning, min andra graviditet. Så min graviditet (foster, moderkaka, fostervatten, vätska i kroppen osv) vägde otroligt mycket... Men det innebär ju ändå att jag hade väldigt många extra onödiga kilon att bli av med, och det satt som berget. Hade inte någon hjälp av amningen som många har...
  • Anonym (Tj)
    Anonym (mia80) skrev 2014-07-18 18:08:37 följande:

Rör man på sig för lite?

Jag äri v 9 å har med gått upp dryga 3-6 kg förstår inte varför de blir så allt har lagt sig kring mage,lår å röven.. Kan inte ha vissa byxor ens.. As deprimerande fast man ska glädjas åt att man är gravid men är väl inte meningen man ska se ut som en elefant liksom:(

Tränar på gym å rör på mig i arbetet ända som är är ju att man inte orkar träna nu i denna värme :(
  • Anonym (Snabb viktuppgång)

Hur mycket har TS gått upp nu?

Jag är i vecka 26 och gått upp 13kg redan... Hoppas det avtar.. Fast det är ju nu bebisen växer som mest

• Anonym (Tunnisen)

Jag är gravid i vecka 39 och har gått upp 10 kg totalt, jag har inte gått upp ett gram sedan vecka 30 och då har jag ätit på samma sätt och motionerat på samma sätt hela tiden. Det behöver alltså inte betyda att du lägger på dig "som mest" mot slutet. Jag trodde att jag skulle sluta på typ +30 kg eftersom att jag också fått för mig att den största viktuppgången kommer på slutet.

• Anonym (fet)
    Anonym (Snabb viktuppgång) skrev 2014-08-20 10:24:22 följande:

Hur mycket har TS gått upp nu?

Jag är i vecka 26 och gått upp 13kg redan... Hoppas det avtar.. Fast det är ju nu bebisen växer som mest

20 kg är det nu. Blir knäpp snart, det bara verkar fortsätta ju :(
    Anonym (Tunnisen) skrev 2014-08-20 17:39:01 följande:

Jag är gravid i vecka 39 och har gått upp 10 kg totalt, jag har inte gått upp ett gram sedan vecka 30 och då har jag ätit på samma sätt och motionerat på samma sätt hela tiden. Det behöver alltså inte betyda att du lägger på dig "som mest" mot slutet. Jag trodde att jag skulle sluta på typ +30 kg eftersom att jag också fått för mig att den största viktuppgången kommer på slutet.

Det är vad jag läst mig till, att det brukar vara så att man går upp mycket på slutet. Sen verkar detta följa samma utveckling som min förra graviditet då jag gick upp 32 kg.
Svar på tråden Gravid v. 22, panik över viktuppgång!!!