• Anonym (vad)

Maten fastnar i halsen, svårt att andas och hjärtklappning

Jag har haft dessa besvär i perioder under de senaste 15 åren (är 30+ just nu). Det känns som om min hals svullnar från insidan, även från utsidan ser jag svullen ut, har svårt att andas, svårt att svälja mat och även vatten. Maten går alltså inte igenom eftersom det är trångt i halsen. Halsen pulserar mycket vilket det inte gör när jag mår bra, alltså man känner pulsen väldigt starkt och tydligt, de som jag visat det har blivit väldigt rädda. Jag har även hjärtklappning, 110 eller mer per minut.

Har varit hos många olika läkare men ingen har lyckats hitta orsaken. Jag har även panikångest och de säger att även detta är panikångest men jag vet att det inte är det, det känns på ett helt annat sätt. Eftersom jag har även problem med magen-sura uppstötningar, ont i magen, trodde de att det kunde ev.vara något med magen så de gjorde gastroskopi och kunde inte se något fel. De gjorde även en annan undersökning som jag inte vet vad den heter men jag skulle svälja en vit tjock vätska vid flera tillfällen (från olika sidor och när jag stod, satt och låg) och de filmade hur den rör sig från att jag svalde till den kom i magen.

Där upptäckte de inte heller något fel. Kollade även sköldkörtelhormonerna och de var ok men för några år sedan när jag undersökte antikropparna visade det sig att de inte var normala. Läkaren sa bara att jag får undersöka hormonerna då och då för att se om allt är bra och ev. börja behandling ifall de inte är normala. Jag ville också att de ser sköldkörteln i ultraljud (heter det så) för att jag hade läst att förstorad sköldkörtel kan ge liknande besvär som mina. Läkarna vägrar dock undersöka den, de ser ingen anledning att göra det.

För ett par år sedan var dessa besvär så starka att jag inte kunde få i mig någon mat på väldigt lång tid, blev 45 kilo (är 165 cm). Sedan blev det bättre så småningom.

Någon som haft liknande besvär och kan berätta vad det var för något och vad jag ska göra?

Ska också lägga till att läkarna på VC (har besökt flera olika) ignorerar mig totalt och säger bara att det är av stress och att jag MÅSTE äta. Det är ju det som är problemet... Undersökningarna gjorde de på akuten på Karolinska. Jag åkte dit när jag var undernärd och kände mig väldigt svag, trodde verkligen att jag skulle dö. Måste man vara halvdöd för att få hjälp?!

• Svar på tråden Maten fastnar i halsen, svårt att andas och hjärtklappning
  • Anonym (vad)

Glömde skriva att jag även har pollenallergi och de tänkte att det kan vara därför jag får dessa symptom men jag får detta året runt, det kan hända mitt i vintern också så det är knappast pollenallergi. Dessutom får jag medicin mot pollen när det behövs och snuvan försvinner men inte detta. Det kanske är någon annan allergi men jag vet inte, kommer inte på något speciellt som jag gör eller äter när detta börjar.

• tjoohalia

Om det var något med antikropparna ska du absolut kolla upp sköldkörteln igen. Jag har samma problem som du fast är lite bättre nu när jag behandlas. Jag har hypertyreos graves.

• Anonym (vad)
    tjoohalia skrev 2014-07-18 15:04:02 följande:

Om det var något med antikropparna ska du absolut kolla upp sköldkörteln igen. Jag har samma problem som du fast är lite bättre nu när jag behandlas. Jag har hypertyreos graves.

Men är det möjligt att ha någon sådan sjukdom om hormonerna är normala? Jag vill som sagt också att de ser hur sköldkörteln ser ut men ingen vill göra denna undersökning sålänge hormonerna är ok.
  • Anonym (anonym)

Jag har autoimmun struma och har liknande besvär som du har.Sköldkörteln är förstorad och till och från har jag ont på halsen och det känns som jag sätter i halsen, har haft detta i ungefär 20 år, alla värden är normala så det är inget om de åtgärdar så länge det inte är besvärligt att svälja hela tiden.

• Anonym (vad)
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-18 17:05:53 följande:

Jag har autoimmun struma och har liknande besvär som du har.Sköldkörteln är förstorad och till och från har jag ont på halsen och det känns som jag sätter i halsen, har haft detta i ungefär 20 år, alla värden är normala så det är inget om de åtgärdar så länge det inte är besvärligt att svälja hela tiden.

Får du någon behandling? Finns det något man kan göra åt det?
    När jag fick resultaten om antikropparna nämnde de autoimmun sjukdom men ingen ville utreda det vidare.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (vad) skrev 2014-07-18 17:12:44 följande:
    Får du någon behandling? Finns det något man kan göra åt det?
    När jag fick resultaten om antikropparna nämnde de autoimmun sjukdom men ingen ville utreda det vidare.
    Ingen behandling eftersom värdena är normala det enda är att jag ska kontrollera värdena 1 gång per år eftersom det brukar bli så att man till slut får underfunktion och kan behöva Levaxin. 
  • Insatt

Min sambos panikångest har yttrat sig på det sättet till och från i 20 år.

• Malinpetronella

Ångest attacker yttrarsig gärna så. Led sj av det innan och trodde jag skulle bli knäpp. Men allt är borta nu som tur är.

• Anonym (Anonymia)

Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, men det går tyvärr inte att skicka privata meddelanden..

• Anonym (Maria)

Det är inget bråck på halspulsådern eller i närheten? Har de kollat det?

Svar på tråden Maten fastnar i halsen, svårt att andas och hjärtklappning