• Maddi

Bestway pool-mycket jobb?

Vet inte om jag lagt detta i fel kategori nu. 

Jag undrar helt enkelt hur mycket jobb det blir med poolen om man har den uppställd hela sommaren om man sköter om den som man ska? Dammsugning, klor? Är det värt pengarna och tiden för en sådan pool, jag som inte har nära till stranden. 

Dessutom undrar jag om man ska ha en sån stor pool, eller om man ska satsa på en mindre med tanke på uppvärmningen, det är väl inte många som vill bada i en kall pool?

Har skummat igenom lite på forum och läst att en del bytt ut pumpen för att den va för liten, och även andra saker? Fungerar det dåligt med det som medföljer?

• Svar på tråden Bestway pool-mycket jobb?
  • Sale

Pool i all ära men mina föräldrar hade en (typ 4-5 meter i diameter) när jag var mindre. Det var i princip jag som badade och skötte om den. ALDRIG mer pool då jag tycker att det är för mycket jobb. Min man pratar varje år om att vi ska skaffa (speceillt under varma dagar) och mitt svar är alltid att det är hans ansvar i sånna fall.

Vet att grannarna köpte någon sån där bubbelvariant som är uppblåsbar på ica (typ) förra året och de sa exakt samma sak denna sommar, mycket jobb och knepigt. Tydligen så hade de inte värmen på hela tiden och det tog tid att värma upp så när den väl var varm så var de inte så sugna på att bada längre...

• SIN74

Vi hade en Intex med stålram men det fungerar ju lika. Om man satsar på att testa vattnet med jämna mellanrum och då vara noga med ph-balansen så fungerar det bra. Vi hade våran i flera år och det var bara ett år vi fick tömma och rengöra på alger. Det jobbigaste tyckte jag var att ta ner den och rengöra för vinterförvaring. 

Mina barn har alltid älskat att bada och jag har inte alltid ork att åka iväg - jag uppskattade mycket att ha pool - värt jobbet säger jag. 

Vi har idag en grävd pool. :) Mycket lättare med ett rengöringssystem som är på hela tiden. 

• zZzZz

Vi hade en bestway 5621liters pool, med pump och kloutdelare, efter ett par veckor så hade ena katten sönder den uppblåsbara ringen, så var bara tömma och kasta den, tyvärr inte riktigt vad jag trodde den skulle vara innan köp.. 

Trots pump och klorsystem så gjorde regnvattnet poolvattnet gulaktigt och tempen blev aldrig riktigt varm och skön utan mer okej bara, trots den stod i solen :) 

Kommer nog bli en grävd pool på tomten inom några år med ytterligare fin altan runt osv :) i

• zZzZz

Samt ingenting medföljer poolen, du får köpa allt separat, poolunderlägg, poolöverdrag, pump, osv osv osv, så kostar  650 så räkna med det dubbla innan du har allt... 

Pump 399, poolmatta 220, poolöverdrag 120, osv osv, detta är rusta priser som ändå är billigt... 

• Gurkan

Vi har en intex rund pool med stålram 6500 liter. Just nu värmer vi den inte och temperaturen ligger runt 25-27 grader. Vi byter filter ungefär var 14e dag och i år har vi hittat en liten boj som flyter runt doserar doserar klor och andra kemikalier själv. Den kostar 199 kr och håller ungefär en månad. Visst man behöver fiska upp en del skräp som trillar i men det är värt tiden tycker vi. Drömmen är dock en bubbelpool men det är några år bort :)

• Belsebubblan666

Vi har en Bestway på 12 kubik ca. Vi kör med en flottör till kloren och till medel som höjer ph:n om det behövs. Inga alger ännu, och inget anti-algmedel. Finns allt-i-ett medel att köpa om man vill.

Är skitnöjda och badar som bävrar varje dag Skrattande

En filterpump, ett överdrag och ett markskydd följde med. Vi har kopplat in en vanlig trädgårdsslang i en gammal pump vi hade till ungarnas till pool förr och lagt slangen på gräsmattan. Vi pumpade i 14 gradigt vatten som tack vare sol och att slangen ger 30 gradigt vatten i solen var vi uppe på 26 grader på mindre än en vecka. Det finns bättre värmare att köpa, och sandfiltret är bättre..... Det vi saknar är en skimmer som "silar av" ytan. De som vi hittat är inte för rampooler utan såna som ska monteras i ena sidan, men vi vet att det ska finnas en modell man hänger över kanten på rampoolerna. 

• Belsebubblan666

Glömde.... Vi fick med en håv att ta bort skit med och en borste/dammsugare man städar med genom att sätta den på trädgårdsslangen. Skiten hamnar i en liten tygpåse man sedan tömmer. Vår kostade knappt 4 tusen på ÖoB när vi kopte den innan midsommar. Säkert billigare nu

• Maddi

Tusen tack för alla svar! Då ska jag klura lite mer, men de blir nog ingen i år. Så jag har tid på mig:) att gräva ner en riktig pool vill jag inte göra, då vi inte riktigt vet om vi ska bo kvar i detta hus.

• Belsebubblan666

Just av samma anledning vi valde en Bestway. Vi kanske flyttar om ett par år och hyra ut detta hus så då kändes det inte ok att lägga pengar på att gräva ner en nu.

Svar på tråden Bestway pool-mycket jobb?