Hej!
Jag ska försöka ge en rättvis bild (:
* Vart arbetar du?
Jag jobbar som föregående inom försörjningsstöd. Men jobbar på en enhet som riktar sig mot missbruk/psykisk ohälsa/kriminalitet och allmänt våldsamma personer. Det basala i försörjningsstöd är urtrist. Men med mitt klientel blir det spännande. Jag har också valt att arbeta med mycket socialt arbete med mina klienter. Min roll är alltså att knyta kontakter, se till att nätverket fungerar (drogbehandlare, psyk, landstinget, osv). Jag ser mig själv som oljan som gör att ett maskineri går runt. Varför jag kan ha den rollen är krasst för att mina klienter är beroende av att jag beviljar pengar (: Alltså söker de kontakt med mig, och inte alltid med sin drogterapeut...
* Vad har du för arbetsuppgifter?
Vända papper... dötrist som jag sa. Speciellt mellan 20-27 varje månad för alla vill ha sina pengar den 25e. Och jag måste gå igenom samtliga kontoutdrag, lägga in allas räkningar (betala dem!) osv. Inte särskilt pepp på att betala mina egna räkningar när jag kommer hem...
Men förutom det är det mycket kontorstid, ringa hit och dit. Göra utredningar som förhoppningsvis mynnar ut i en vettig planering för hur jag och klienten kommer framåt.
Sen är det en liten del av arbetet som är det roligaste och det är möten. Jag försöker träffa mina klienter regelbundet. Jag styr också gärna upp nätverksmöten om det behövs för att hela tiden driva förändringsprocessen framåt.
* Var det svårt att få arbete efter examen?
Inte alls. Men se till att du jobbar med någon form av socialt arbete under studier/på sommaren. Då har du kontakter och meriter från början.
* Trivs du på ditt jobb?
Jag trivs jätte bra för jag har så fina kollegor. Är inte alltid överens med kontorsjobbet. Jag trivs för det mesta med mina klienter - när de inte dödshotar mig förstås...
* Om du fick spola tillbaka tiden till innan du utbildade dig till socionom vad skulle du då välja? Socionom eller en annan utbildning?