• Anonym (beroende)

Är detta sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?

Om man har sex med någon som är i beroendeställning och sexet är frivilligt under tiden de står i beroendeställning till varandra men sedan när deras jobbrelation (eller vad man ska kalla det) upphör så försöker personen som haft makten att ha sex med kvinnan genom att hota med saker som kan förstöra för henne (alltså att han kan göra saker genom att använda sin position). Är detta sexuellt utnyttjande?

• Svar på tråden Är detta sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?
  • Anonym (förstår inte)

Jag förstår inte riktigt, är det en hypotetisk situation eller befinner du dig själv i den här situationen, och som vilken part? Om personen som hotar gör det för att fortsätta få sex låter det verkligen som sexuellt utnyttjande tycker jag. Men jag kan inte det juridiska. Det är hur som helst både etiskt och moraliskt oförsvarbart.

• Anonym (M)

Det låter mer som olaga hot och/eller sexuella trakasserier tycker jag. Men jag är inte jurist.

• Anonym (beroende)

Det är inte hypotetiskt men det har inte hänt mig så jag vill inte outa någon person genom att berätta detaljerad vad som har hänt och i vilken situation.
    Personen med maktpositionen har gett kvinnan vissa förmåner under tiden de varit i beroendesituationen. Nu, när denna situation upphört, hotar han med att förstöra för henne genom att avslöja att hon fått hjälp som hon inte borde fått, med syfte att ha sex med henne. De har dock inte sex, hon går inte med på det. Så jag undrar om detta faller under sexuellt utnyttjande eller sexuella trakasserier som anonym (M) säger eller att detta är ett privat ärende eftersom hon inte längre är i beroendeställning till honom.

• Anonym (tjänstefel?)

Jag tror att personen kan polisanmälas för olaga hot samt han har begått även tjänstefel så även på arbetsplatsen borde det finnas konsekvenser: löneavdrag, varning eller avsked.
    Jag är inte jurist utan det är det jag tror...

Svar på tråden Är detta sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning?