• Anonym (extremt nojig...)

Hur snabbt bildas blodproppar?

Jag har börjat med p-plåster idag, aldrig haft preventivmedel innan.

Eftersom jag generellt sett är en väldigt orolig person så oroar jag mig jättemycket för blodproppar. Nu är det förhoppningsvis bara inbillning, men jag tycker det känns lite konstigt i benen. Har haft på plåstret i ca 12 timmar. 

OM det skulle vara så att man får blodpropp(ar), hur lång tid tar det innan man känner av det? Är det ens möjligt att det sker på så kort tid? 

Tacksam för svar Skrattande

• Svar på tråden Hur snabbt bildas blodproppar?
  • Anonym (E)

Nej, du får inte blodproppar pga plåstren efter 12 timmar. Herregud, hormonerna har knappt hunnit ut i kroppen på dig. Jag åt p-piller i 6 år innan jag fick proppar, och då var det i kombination med andra faktorer (ärftlighet etc.). Symptomen är inte heller bara att det "känns lite konstigt i benen". Får du en propp i benet märker du det tydligt i de allra flesta fall. Du kan vara lugn.

• Anonym (extremt nojig...)

Okej, tack! Fick dock inte svar på min fråga... hur snabbt kan blodproppar faktiskt bildas? Hur lång tid tar det (som minst)?

Är inne på dag 5 nu och har fortfarande en skum känsla i benen, framförallt det högra. Gör ont lite titt som tätt, känns lite som träningsvärk/växtvärk. Inget extremt men nog för att göra mig orolig, som sagt...

• Anonym (Undande)
    Anonym (extremt nojig...) skrev 2014-07-23 23:04:57 följande:

Okej, tack! Fick dock inte svar på min fråga... hur snabbt kan blodproppar faktiskt bildas? Hur lång tid tar det (som minst)?

Är inne på dag 5 nu och har fortfarande en skum känsla i benen, framförallt det högra. Gör ont lite titt som tätt, känns lite som träningsvärk/växtvärk. Inget extremt men nog för att göra mig orolig, som sagt...

Hur gammal är du? Om du känner dig så där orolig skulle ni kanske pröva något annat preventivmedel. Kondom till exempel. Och sen fundera och diskutera i lugn och ro om något annat skulle passa bättre på längre sikt.
Svar på tråden Hur snabbt bildas blodproppar?