• Mammarollen

vad kontrolleras vid KUB test?

Jag har bett om att få göra ett KUB test om 9 dagar. Är jätte nervös redan men är säker på att jag vill göra ett, har läst om det en hel del och vet ju va det innebär men I telefonen sa hon att undersökningen skulle ta ca 40min så undrar vad exakt kollar dem egentligen vet att de mäter nackspalten men kollar de barnets organ osv också? Kan man få ett datum hur långt gången man är te.x?

• Svar på tråden vad kontrolleras vid KUB test?
  • isabellab

För oss tog det ca 20 min, de mätte nackspalten, frågade hur lång jag var osv och så knappade de in allt i ett program där vi sedan fick resultatet. Tror de skriver 40 för att i land kan ju bebisen ligga lite knasigt och det kan ta tid att se.

Vi fick ett beräknat BF, men det fastställs sedan vid RUL och sen efter det så flyttat man inte det igen.

Mammarollen skrev 2014-07-19 16:52:31 följande:

Jag har bett om att få göra ett KUB test om 9 dagar. Är jätte nervös redan men är säker på att jag vill göra ett, har läst om det en hel del och vet ju va det innebär men I telefonen sa hon att undersökningen skulle ta ca 40min så undrar vad exakt kollar dem egentligen vet att de mäter nackspalten men kollar de barnets organ osv också? Kan man få ett datum hur långt gången man är te.x?

• isabellab

Nej bara resultatet.

Allt annat fick vi veta vid RUL sedan, där de checkar alla organ, räknade fingrarna, de såg könet osv.

Mammarollen skrev 2014-07-19 17:24:36 följande:

Okej de berätta inget mer än resultatet?

• replica

När jag gjorde KUB blev jag framflyttad så pass långt att de blodprover jag hade gjort innan blev för gamla.. Så fick inte reda på svaret då utan de ringde hem några dagar senare..

Själva undersökningen tog ca 30 minuter, hon berättade lite vad hon såg, mätte nackspalten m.m.Sedan fick vi en bild med oss hem ocksåGlad

"Practise makes perfect"
  • Mammarollen

Okej, kanske inte finns så mycket att se så tidigt. Har snokat lite på bilder från kub test på nätet och en del bilder ser man ju riktigt bra på:) hur mkt kunde ni se såg man att de va en bebis? Jag kommer va i vecka 13.

• isabellab

Oh ja! Det kommer ni absolut se!

Mammarollen skrev 2014-07-19 17:43:30 följande:

Okej, kanske inte finns så mycket att se så tidigt. Har snokat lite på bilder från kub test på nätet och en del bilder ser man ju riktigt bra på:) hur mkt kunde ni se såg man att de va en bebis? Jag kommer va i vecka 13.

• The Fugly

Vid båda våra KUB har barnmorskorna gjort en liten screening av både inre organ och extremiteter innan de mätt nackspalten så de beror kanske på vem som gör det och hur mycket tid de har. Vi fick även datum för beräknad födsel.

Svar på tråden vad kontrolleras vid KUB test?