• fru kreativ

Smälta pärlplatta?

Håller på att pyssla med mina sjuka barn, och nu har de lagt en pärlplatta. Men jag har ju glömt hur man smälter ihop dem (har inte gjort detta sedan fritids...). Är det folie på och sedan strykjärnet, eller hur var det?

• Svar på tråden Smälta pärlplatta?
  • Snowgirl

Nej smörgås/bakplåtspapper ska du använda!

• Malmos

vi använder alltid bakplåtspapper, sen hett strykjärn ovanpå det... lycka till m pysslandet

• Jennie Brunflo

Varmt strykjärn UTAN ÅNGA!!!

Bakplåtspapper och värm lätt...så du inte smälter plattan och alltihopa.

• therre

ja, precis. smörgåspapper/bakplåtspapper dottern älskar att bygga pärlplattor!

förresten, det finns speciella papper som är menat för detta, som man kan återanvända, men det känns lite onödigt

• hally

Åhå...ska man ha bakplåtspapper? Jag har alltid använt folie, den kan man också använda flera gånger

• LindaHelen

bakplåts pappret kan du använda fler ggr oxå så länge du inte bränner det

• Nervous wreck

Jag har också alltid använt folie...det funkar ju finfint. Varför hävdar alla att man ska använda bakplåtspapper när det kan brännas istället för folie som tål värme? Folie borde ju vara det självklara alternativet eller har jag missat nåt? :)

• Jennie Brunflo

Du kan inte bränna papperet...då smälter du sönder hela pärlplattan innan du lyckas med det.

• Snowgirl

Har då aldrig lyckats bränna bakplåtspappret, och här görs det pärlplattor på löpande band .

• piixelslyna

Ohw, pärlplattor. Det vill jag med göra! (Ja, jag är 17 år men jag har mitt barnasinne kvar för det! )

• Nervous wreck

Okey, då får ni skylla på både mig och LindaHelen, för visst kan man bränna bakplåtspapper!? Jag har till och med lyckats med det vid bakning...
    Men om ni har tillgång till en affär som säljer något slags special-papper så får ni gärna hojta till :)

• Jennie Brunflo

Ja det är klart man kan bränna bakplåtspapper......men du kan inte bränna det när du lägger det på en pärlplatta för att smälta samman pärlorna.

OM du lyckas bränna bakplåtspapperet när du gör det....då har du smält ihop hela pärplattana med ram och allt först.

• Jennie Brunflo

...och det finns särskilt bakplåtspapper med teflon som ska vara extra starkt och käckt....men det har jag aldrig provat...det går så bra med vanligt ...

• Nervous wreck

Ja, jo, jag förstår givetvis att man inte under den korta stund det tar för pärlorna att smälta samman kan bränna papperet. Men varför använda något som kan brännas när det finns andra, säkrare alternativ? Försöker bara få er att tänka på säkerheten... :)

Svar på tråden Smälta pärlplatta?