• Anonym (nojjig)

Råkade ta en treo! Hjälp!

Jag är gravid i vecka 20.
    Haft migrän i flera dagar och inatt var jag uppe som i en dimma.
    Tog en treo!
    Tänkte mig inte för och mår nu jättedåligt!!
    Det står ju att man inte ska ta Treo undee graviditeten.
    Usch...

Är så rädd att jag skadat mitt barn i magen.
    Någon som råkat tagit treo under graviditeten någon gång och som vet hur pass farligt det är?

Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden Råkade ta en treo! Hjälp!
  • Awesome

När jag var gravid för fyra år sedan så åt jag Treo regelbundet pga migrän. Då stod det inget i Fass att det inte fick tas under graviditet. Barnet är väldigt friskt.

• Anonym (mam)

Lugn! Det stämmer att man inte ska ta Treo under graviditet men om jag uppfattat rätt handlar det om att blödningsbenägenhet ökar, och det är inte så bra. När jag var gravid för 10 år sedan rekommenderades man att ta den typen av läkemedel i små doser precis kring befruktning så att livmoderslemhinnan skulle vara så beredd som möjligt att ta upp ägget. Jag tror alltså inte att det i första hand är fosterskadande ämnen i Treo som gör att det är farligt för barnets utveckling om man råkar ta en enstaka tablett. Men gör inte om det Lycka till. 

• Anonym (Lugn)

Från janusinfo.se

"Acetylsalicylsyra kan användas som analgetikum och febernedsättande medel under graviditet. Hög dosering bör dock undvikas under längre tid, speciellt under senare delen av graviditeten".

Du har alltså knappast skadat din bebis med en enstaka Treo i v 20.

• Anonym

Ingen fara alls. Som föregående skrev var det bara för några år sedan man kunde äta treo fram till sista veckorna (pga blödningsrisk vid FL). Att man avråder är för att omfattande acetylsalisylsyreanvändning är säkerhets skull. Men enstaka treo är absolut inte farligt.

• Anonym (x)

Oj, vad det ändras.
    När jag var gravid för 20 år sen då hördes inte pip om treo, och jag åt vid behov treo vid båda graviditeterna och dom lever har hälsna och växer om mig. Glad

• Anonym (Lisa)
    Awesome skrev 2014-07-20 06:51:02 följande:

När jag var gravid för fyra år sedan så åt jag Treo regelbundet pga migrän. Då stod det inget i Fass att det inte fick tas under graviditet. Barnet är väldigt friskt. smile1.gif

Fast nej.

Jag fick mitt första barn för sju år sedan och då kunde jag läsa mig till att t.ex treo inte bör tas under graviditet. Bl.a på FASS.
  • Anonym (Wildrat)

Är det koffein i Treo? Det finns en rekommenderad maxdos av koffein så man kan få begränsa användandet pga det. Särskilt om man dricker mycket kaffe... Fast en tablett är ingen fara.

Svar på tråden Råkade ta en treo! Hjälp!