• Anja86

Känner inte igen min 16-mpnaders!!

Jag vet inte om jag bara är nojig, men jag ska ta det från början...
    Min 16-månaders dotter fick feber i tisdags, ca 38,5 grader. Dagen efter kommer förkylningen med snuva och lite hosta. På fredagen (fjärde dagen med feber) ringer jag 1177 och vårdcentralen för stt rådgöra med dem då febern inte ville försvinna. Hon har även haft en fästing för ca 2 veckor sedan (vilket jag berättade). De tyckte vi skulle ha is i magen under helgen och återkomma om febern är kvar på måndag. Men febern sjönk äntligen under fredagen och igår hade hon en feberfri dag.
    Men... Hon är inte sitt vanligeha jag. Ingen gnista i ögonen. Lägger sig på golvet som för att sova, är väldigt väldogt ledsen. Somnar mot axeln, i knät, i gungan.. Trots att hon kanske precis sovit middag någon timme.. Hon brukar aldrig vara sådan här. För tillfället är vi i sommarstugan med hennes farmor o farfar, det händer saker hela tiden, mycket att se och göra. Hon brukar älska sånt och vara jätteglad! Nu går det knappt att få ett leende
    Fått höra att det kan vara efterdyningar av febern, men barn brukar ju återhämta sig snabbt, och så hög feber hade hon ju inte.
    Tilläggas bör att hon äter extremt lite, knappt en fjärdedel av vad hon brukar. Dricker dock ganska ok
    .
    Vad hade ni gjort? Vad kan det vara? Ska man avvakta till imorgon eller ringa nån helgjour?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Känner inte igen min 16-mpnaders!!
  • Annelie 76

Jag hade ringt och fått hjälp. Jour eller barnakut. Bättre att vara lite hönsmamma än att man kommer in för sent...

• shine

Jag förstår din oro! Du känner ditt barn bäst! Stå på dig och be om hjälp. Håller tummarna för er!

• mammalovis

Hur har det gått?

Jag förutsätter att du redan haft kontakt med 1177 och fått RÄTT råd där. 

Annars har du väl tänkt på att hon behöver ha i sig extra vätska i värmen. Normalt ska väl en 1-åring ha i sig en liter genom mat och vätska per dygn, har jag för mig det står på 1177. Sedan blir ju hennes saltbalans lätt lidande om hon äter och dricker mindre. Det är väl för energins skull som de ofta rekommenderar saft, glass och annat onyttigt även till barn yngre än ett år. Jag tror jag hörde att någon fått salta kex eller chips som rekommendation just för att få i sig salt och få rätt balans i kroppen. Vätskeersättning är ju också smart att få i dem, i värsta fall med medicinspruta.

Jag hoppas du återfår din goa tjej och att inte fästingen spökar ...

• Annika 702

Undrar också hur det har gått. Med små barn ska man alltid se till allmäntillståndet snarare än febern. Eftersom hon verkar medtagen och trött så tycker jag ni ska åka in och få henne undersökt!

• 26och2barn

Min son fick son feber och han var inte heller sig själv! Det tog flera veckor innan han började äta som vanligt och blev "pigg" igen. Vi gick till vårdcentralen med han och de sa att vi skulle ge han allt han tyckte om även om det var glass eller läskedryck och att man fick säga ifrån sen när de blev bra igen! Det funka för oss men våran son har ju inte fått någon fästing.

Svar på tråden Känner inte igen min 16-mpnaders!!