• Svar på tråden Resa till Dubai
  • WilliamsMom

Jag var i Dubai första gången då jag var 16 år, har jag för mig (alltså tio år sedan). Jag har även varit där på senare tid och jag rekommenderar det varmt! Dubai är unikt. Vad du menar med "farligt" vet jag inte? Jag har aldrig upplevt att något där är farligt iaf. :)

• LunaLovegood

Jag har själv inte varit där men min mamma har varit där och i Abu Dhabi några gånger och hon hade aldrig känt sig så trygg! Tryggare än hon känner sig i Sverige.

• Themis

På vilket sätt menar du att det skulle vara farligt?

Dubai är shoppingens mecka, rör man sig inom de turistiga områdena är det inte farligare än på gallerian i stan här hemma skulle jag säga. Shopping malls, vattenlandet, världens högsta torn och Landcruiser-safari i öknen klarade vi utan några problem med vår 7-åring. I tunnelbanan som vi testade bara för att stationerna hade sån cool arkitektur stod vakter med ksp så där muckar knappast någon heller.

Däremot när vi gick ut ur gamla stans guldmarknad på baksidan för att vi ville se lite av stadens "baksida"/ta en genväg så var det lite obehagligt med en massa män som stirrade på en överallt, där hade jag inte velat gå utan en man i sällskap.

Släktingar som varit i både Dubai och Abu Dhabi säger att Dubai är turistvänligt, medn i Abu Dhabi är det striktare och urbefolkningen kan utan vidare knuffa undan en i en taxikö eller på andra sätt, för de anser sig värda förmer.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Themis

Vi var där 2012, glömde skriva det.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • WilliamsMom

Ser att andra här även skriver om Abu Dhabi. Jag har varit i samtliga emerat utom ett, och skulle rekommendera Dubai i första hand och Abu Dhabi i andra hand. Jag skulle som vit kvinna inte åka med mina barn till övriga emerat.

Dubai tvingas ju numera leva på sin turism, så man skrämmer nog inte iväg turisterna i första hand. ;) Dessutom så hade hotellen i Dubai, redan för tio år sedan, tomtar och julgranar kring juletider. Bara det visar hur otroligt gästvänliga de är!

• WilliamsMom
    mammatill3underbara skrev 2014-07-20 13:26:10 följande:

Fick höra av barnens pappa att eftersom det är diktatur eller vad det nu va så var det farligt att ta med pass och att man blev förföljd osv om man åkte dit. Kan det varit ngt han bara sagt för att avskräcka mig?

Jag kan ju inte tala för någon annan människas upplevelser och erfarenheter, jag kan bara berätta om mina egna.

Mina erfarenheter om Dubai stämmer inte alls överens med dina barns pappas erfarenheter.

Jag har varit i Dubai hela 14 gånger under en tioårsperiod.
  • WilliamsMom
    mammatill3underbara skrev 2014-07-20 13:37:18 följande:

Hans ena jobbarkompis hade råkat ut för detta tydligen....

Sådana saker kan väl ske överallt? Även i lilla Sverige. Jag har förvisso aldrig råkat ut för det varesig i Sverige, England (där jag tillbringar mycket tid), eller i Dubai där jag varit så många gånger.

Frågar du mig så säger jag att det är ett toppen resmål med en massa roliga och unika aktiviteter att delta i.
Svar på tråden Resa till Dubai