• Anonym (Bonusmamma)

Hur tala om för bonusarna om syskon?

Jag är sambo med en man med två barn sedan innan. Från början hade vi dem vv nu sedan två år tillbaka har vi dem vh. 
    Jag är gravid i vecka 13 och vi har tänkt att vi ska berätta för bonusarna när de kommer till oss till veckan. Men jag bli mer och mer nervös. Skulle vilja ha råd, hur ska vi säga det?
    De är 10 och 8 år. Den äldsta tror jag kommer bli glad och ta det rätt bra, men är mer orolig för att berätta för åttaåringen. Hon är en väldig tänkare och har det senaste frågat väldigt mycket om deras mamma och pappa. Hon har även frågat om jag och deras pappa skulle få barn någon gång och om det skulle bli syskon på samma sätt som deras syskon hos mamma.
    Jag tycker hon gråter mer här efter att hon fick syskon hos mamma. 

Å är så mycket tankar i mitt huvud kring det här, vill att de ska känna sig delaktiga men vill inte spela över.

• Svar på tråden Hur tala om för bonusarna om syskon?
  • Anonym (Bonusmamma)

Inte någon med råd?

• Brumma

Hej

Vet inget bättre råd än att bara säga det. Men se till att ha tid OM det kommer frågor... Och bli inte besviken om det INTE kommer frågor, eller om reaktionen blir annan än förväntad :)

Min bonus var nio när hon fick syskon här första gången och hon blev jätteglad - MEN under månaderna som följde så pratade vi väldigt mkt. Hon var orolig att hon inte skulle vara lika viktig för mig som innan. Vi har låtit henne delta precis så mkt som hon vill, vilket för första syskonet var mycket. Hon bor bara här vh samt lov, men under året jag var föräldraledig var hon här alla studiedagar, alla lov (förutom några veckor på sommaren) samt många fler helger än vanligt. Syskonkänslan är stark ;)

Andra syskonet har hon inte haft lika stort intresse i, men det tror jag mer beror på att hon är tonåring än ngt annat :D

Det är svårt att komma med övergripande råd känner jag men fråga gärna så ska jag försöka svara om det är ngt du vill ha mer utförligt svar på ;)

Och STORT grattis till graviditeten :D

PS. Att hon gråter mer KAN ha att göra med att hon är i förpuberteten. Men å andra sidan grät min bonus varje gång hon skulle hem till mamma i över ett år... Inte för att hon inte ville till mamma men för att hon inte ville lämna lillebror... Vi försökte hjälpa genom att jag flera gånger under veckorna skickade bilder, filmer och "rapportering" om vad som hände när hon var hos mamman. När han blev runt två började vi använda SKYPE så att de kunde prata med varandra under veckorna.

Svar på tråden Hur tala om för bonusarna om syskon?