• Iggy1980

Vad blir min SGI?

Hej!

Jag fick precis reda på att jag är gravid med mitt andra barn och har ej skyddat min SGI sedan 3 månader tillbaka. Mitt första barn är nu 2 år. Jag är fastanställd sedan 6 år tillbaka och har en heltidstjänst i grunden men jobbar nu 75% men tar alltså ej ut föräldrapenning resterande tid. Tänkte anmäla att jag vill börja jobba heltid så snart jag kommer tillbaka från semestern men då man ej får börja jobba heltid förrän 1 månad efter jag har anmält detta, enligt mitt jobb så kan jag börja jobba heltid först i början-mitten av september. Barnet är beräknat 25/3 men då det blir ett kejsarsnitt görs det ett par veckor innan så det kan blir lite tight att hinna jobba 100% i precis 6 månader. Vad händer om man inte hinner jobba 6 månader utan 5-5,5 månad heltid? Barnet kan ju också komma tidigare än beräknat? Beräknas min SGI på min 75% lön då??

Är det heltid i 6 månader innan beräknad förlossning 25/3 eller när man beräknar göra kejsarsnittet ca 11/3? Vilket datum går man på och kan man förbise ett par veckor?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Vad blir min SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller beräknat datum och datum för kejsarsnitt så är det datum som är mest fördelaktig för dig som vi räknar utifrån.

När det gäller din inkomst så kan vi även titta på vad du har för avsikt. Har du för avsikt att fortsätta 100 % eller hade tänkt fortsätta på 100 % om du inte väntat barn så kan det gå att fastställa en SGI på 100 % även om du inte arbetat 100 % i minst 6 månader. Gällande avsikt så görs bedömningen från fall till fall. Men arbetar du i minst 6 månader så är det inga konstigheter att fastställa en ny SGI.

Hälsningar

Maria, handläggare

Svar på tråden Vad blir min SGI?