• ikicaa

    Hur utvecklas matallergi och när?

    Hej! 
    Min äldre flicka (2år) är ägg- och mjölk allergiker! Jag hel-ammade henne i ca 7 månader. Första 4 månaderna funkade allt toppen. Vid 4 mån introducerades smakportioner i form av frukt-pure och gröt, varpå hon började kräkas och få eksem, utslag och klåda. Utredningen tog ca 2 månader och vi visste vad det var, problemet var nu istället att hon även reagerade på ägg och mjölk när hon ammades enbart! Vi gjorde uppehåll med annan mat och återgick till enbart amning.

    Vad hände då vi introducerade mat för henne och kunde vi gjort något annorlunda för att undvika att allergin triggades igång? Bröstmjölken var det ju inget fel på tidigare, oavsätt min kost som mamma, men efter att hon "blivit" allergisk och ammades så kliade hon sig så enormt så hon blödde ibland och rev i öronen och håret, sedan kom utslag osv.. 

    Har nu en 3 månader gammal pojke hemma och är livrädd för hur vi ska göra? Något vi ska tänka på eller göra annorlunda..? 

    MVH ikica

  • Svar på tråden Hur utvecklas matallergi och när?
  • Allergiexperten

    Hej! 
    Det du beskriver är inte ovanligt på något sätt. Ofta kan besvären komma i samband med att man börjar med smakportioner eller ersättning för bröstmjölk. Amning är alltid mildare för barnets mage jämfört med mat. Man börjar ju alltid med smakportion eftersom man vet inte hur barnet kommer att reagera på det nya födoämnet.
    Proteinet i mjölk och ägg är starkt för magslemhinnan och det i sin tur gör att barnet kan få utslag på huden förutom besvär från magen. Ibland har barnet en allergi som man kan diagnostisera med allergitest men ibland har barnet allergi utan att man kan påvisa detta i tester.
    Oavsett vilket är då mjölk- och äggfri kost att rekommendera så länge barnet har symtom. Oftast växer allergin bort men det kan ta olika lång tid. Ni bör kontakta den läkare som gjort utredningen för att få ordentliga råd vad det gäller specifikt för just er dotter, detta går inte att ge här. 
    Vad det gäller sonen skulle jag rekommendera att amma så länge det går, blanda smakportionerna med bröstmjölk och introducera ytterst små mängder under lång tid. Börja med potatis och inget annat, när gröt ska introduceras börja med mjölkfri gröt och när detta går bra så blanda i ökande mängd med vanligt grötpulver.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Hur utvecklas matallergi och när?