• Aruba

Okynnesdrickande??

Vi har en liten tjej på 17 månader. Den senaste månaden har hon varit FIXERAD vid vatten och står ofta vid kylen och hojtar "DRICKA!!":

Vi tog kontakt med VC för att utesluta diabetes och proverna var jättebra, så diabetes har hon alltså inte (såväl blodprov som urinprov)

På BVC menar de att det kan vara en fix idé hon har fått och att många barn i hennes ålder helt enkelt okynnesdricker (en ovana som de påstår försvinner av sig själv).

Har någon upplevt motsvarande?

• Svar på tråden Okynnesdrickande??
  • Nyfiken gul

är det varmt ska dom såklart precis som vi dricka mycket och ofta så just nu tror jag det inte gör något.

men ja alla mina tre har haft den iden för sig att det ska drickas.  Så länge dom har tjatat om vatten har jag inte brytt mig. Dom har fått en flaska att dricka i och gå runt med. 

Det går över av sig självt . 

Dock kan man väl vara lite uppmärksam så inte vattendrickandet går ut över maten. Hon ska ju inte bli mätt på vatten , så länge hon är hungrig o äter som hon ska så ska inte vattnet störa.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vaniljkex

Jo, det kanner jag igen fran var yngsta dotter vid samma alder. Hon vaknade tom flera ganger varje natt och ville ha hjalp att dricka och fa pafyllning av vattenmuggen, och det blev ju jattejobbigt for hela familjen. I vart fall tror jag att det bottnade i att var nanny uppmanade henne att dricka hela tiden, sa det blev en vana att smasnutta pa vatten jamt och standigt. Det gick ganska snabbt over nar vi bad nannyn att sluta med det och lata dottern dricka upp ett glas nar hon var torstig, istället for att dricka lite hela tiden.

• Aruba

Tack, känns skönt att ni märkt samma tendenser hos era barn, Gav ni dem fri tillgång till vatten då eller försökte ni reducera? Jag tror ju hon dricker betydligt mer än hon behöver och kissar då t ex mycket på natten, vilket då blir lite obekvämt framåt morgonen,

• Nyfiken gul
    Aruba skrev 2014-07-21 18:22:48 följande:

Tack, känns skönt att ni märkt samma tendenser hos era barn, Gav ni dem fri tillgång till vatten då eller försökte ni reducera? Jag tror ju hon dricker betydligt mer än hon behöver och kissar då t ex mycket på natten, vilket då blir lite obekvämt framåt morgonen,

jag såg till att dom fick dricka sig otörstiga, precis som Vaniljkex skriver så är det bättre att dom fick dricka ett helt glas än att småskvätta hela tiden med en slurk här och där. 

Även om jag gav flaska eller pipmugg så gick dom ju inte runt med det hela tiden och småskvätte utan jag såg till att dom drack upp och sen fick dom inget mer förrän det verkligen var riktig törst. 

Så är det så att er dotter får små klunkar då och då är det bättre att hon lär sig att dricka upp ett glas på en gång så slipper hon bli törstig igen efter en stund.  

och är det varmt hemma kan det vara en ide att se över att hon blir avkyld på andra sätt än att bara dricka vatten, är hon så liten kan det ju också vara så att törst är det enda hon kan signalera fast det egentligen är så att hon är varm och svettig.  Ha svalt inne, duscha henne svalt, lite kläder på och se till på andra sätt att hon håller sig sval.  Varm välling och varm gröt kanske inte är det bästa för det ökar törsten, se kanske också över om hon kan äta något annat när det är som varmast.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Litet My

De gör så periodvis och nu är det supervarmt och barn rör sig mer än vuxna. Jag har gett och avdramatiserat, ser ingen anledning till att reducera vattnet, i synnerhet inte nu i värmen

• Vaniljkex

Just nu nar det ar sa varmt skulle jag inte reducera vattenmangden, det ar ju viktigt att hon inte blir uttorkad, men nar det blir svalare skulle jag uppmuntra att dricka ett helt glas, och kanske halla koll pa hur mycket vatten det faktiskt handlar om. Om det ar orimligt stora mangder skulle jag nog forsoka dra ned lite pa det, kanske ge nagot atbart nar hon vill dricka, och se om det egentligen ar hunger som spokar. Lycka till!

• Aruba

Tack för alla svar. Jag har dragit ner lite på mängden dryck hon får innan frukost (det handlar om 5 minuter innan gröt och frukt är klart). Hon får 0,5 dl att dricka innan vi sätter oss till bords och så får hon vatten till maten sen om hon vill ha. Det har faktiskt gjort att hon dricker lite mindre på morgonen, men får i sig hela sin gröt. Jag funderade lite på om hon drack sig mätt och det gjorde hon ju till viss gräns. Innan kunde hon dricka upp till 1,5 dl innan vi satte oss till bords för frukost.

Svar på tråden Okynnesdrickande??