• Happy14

Philadelphiaost gravid?

Jag vet att det står att man får äta mjukost i ask, men färskost i ask?? Får man äta det? Jag fattar inte kostråden på slv...

• Svar på tråden Philadelphiaost gravid?
  • Happy14

Ok för det står på slv att man inte får äta färskost? Philadelphia är färskost ju?

• Ejin

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)

Såhär står de om ost. Philadelphia är pastöriserad. De enda du inte ska äta är typ brie ost o den typen av mögelost samt ost gjord på opastöriserad mjölk vilket i princip inga ostar är i svenska affärer.

• The Fugly
    Happy14 skrev 2014-07-21 10:19:33 följande:

Ok för det står på slv att man inte får äta färskost? Philadelphia är färskost ju?

Man får inte äta färskost gjord på opastöriserad mjölk. Philadelphia är gjord på pastöriserad mjölk och alltså ok.
  • The Fugly
    Ejin skrev 2014-07-21 10:35:08 följande:

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)

Såhär står de om ost. Philadelphia är pastöriserad. De enda du inte ska äta är typ brie ost o den typen av mögelost samt ost gjord på opastöriserad mjölk vilket i princip inga ostar är i svenska affärer.

Ska bara tillägga att hårdost på opastöriserad ost också är ok
  • Happy14
    The Fugly skrev 2014-07-21 10:35:09 följande:
    Man får inte äta färskost gjord på opastöriserad mjölk. Philadelphia är gjord på pastöriserad mjölk och alltså ok.
    Ok, tycker det framgår väldigt dåligt att pastöriserad färskost är ok? På slv?

Det står heller inte på paketet om den är pastöriserad eller inte.

Det står ju bara undvik färskost på slv?

Ja alla andra ostar är jag med på. I Finland får man tex inte äta Philadelphia osv. Inte förr iaf.
  • The Fugly
    Happy14 skrev 2014-07-21 10:57:21 följande:
    Ok, tycker det framgår väldigt dåligt att pastöriserad färskost är ok? På slv?

Det står heller inte på paketet om den är pastöriserad eller inte.

Det står ju bara undvik färskost på slv?

Ja alla andra ostar är jag med på. I Finland får man tex inte äta Philadelphia osv. Inte förr iaf.
    Det står att man ska undvika färskost och andra mjuka ostar gjord på opastöriserad mjölk. Det gäller alltså opastöriserade färskostar. Det står även att mjukost och annan bredbar ost i ask är ok.

www.slv.se/gravid

Om du är osäker på om en specifik produkt är pastöriserad så finns ofta den infon på tillverkarens hemsida om det inte framgår av förpackningen. Philadelphia är pastöriserad.
Svar på tråden Philadelphiaost gravid?