• Äldre 21 Jul 12:14
    698 visningar
    2 svar
    2
    698

    Någon som vet detta om pergotime?

    hej jag är 17 år och fyller 18 väldigt snart och jag har en fråga om pergotime som jag hoppas att någon kan ha svar på här :) jag har varit med om en sen abort i vecka 21 på grund utav att vårat dotter i magen var sjukt och hon skulle inte klara sig efter födseln. nu har det gått 1 år och 3 månader sen den sena aborten och jag har jätte oregelbunden mens och den hoppar över en månad då och då fortfarande efter så här lång tid, och ja allting med den är bara så jobbig och jag klarar inte av det mer ! startade en tråd för någon dag sen och då fick jag ett svar om att äta provera. Men jag ringde min syster som nyss fått sitt andra barn, och hon sa att hon fick äta pergotime efter sitt första barn för att mensen blev så orgelbunden och jobbig. och det funkade för henne, efter 3 månader så var hennes mens igång som vanligt igen ! ( OCH NU TILL MIN FRÅGA ) finns det en möjlighet att jag skulle kunna få pergotime utskrivet av gynekolog fast jag bara är 17 år? det funkade perfekt för min syster och hon vill att jag ska prova det för det gick så fort och så bra med den för henne. har googlat men aldrig sett att någon i min ålder fått pergotime. någon som har ett svar ? eller en aning? tack för svar ! 

  • Svar på tråden Någon som vet detta om pergotime?
  • Äldre 21 Jul 12:28
    #1

    Pergotime är till för dom som inte har ägglossning och som har prövat bli gravid under 1 års tid, det kan även innebära att att risken för tvillingar är mycket större så pergotime utlöser att äggen produceras och flera ägg kan producerar samtidigt.

    Tror inte heller att dom skriver ut det till dig då du är så ung.
    Varför har du så bråttom med att bli gravid?
    Du är ju bara 17, inte gått ut skolan ännu och har hela dit liv att få barn.
    Vänta tills du har gått ut skolan och blivit äldre,
    Förens dess tror jag inte heller att dom skulle skriva ut några hjälpmedel till att bli gravid.

  • Äldre 21 Jul 12:52
    #2
    ymmmi skrev 2014-07-21 12:28:59 följande:

    Pergotime är till för dom som inte har ägglossning och som har prövat bli gravid under 1 års tid, det kan även innebära att att risken för tvillingar är mycket större så pergotime utlöser att äggen produceras och flera ägg kan producerar samtidigt.

    Tror inte heller att dom skriver ut det till dig då du är så ung.
    Varför har du så bråttom med att bli gravid?
    Du är ju bara 17, inte gått ut skolan ännu och har hela dit liv att få barn.
    Vänta tills du har gått ut skolan och blivit äldre,
    Förens dess tror jag inte heller att dom skulle skriva ut några hjälpmedel till att bli gravid.


    nu planerar jag inte att bli gravid. Men ända sen jag fick göra den sena aborten och "föda våran dotter så har jag inte varit på någon efter kontroll och min mens har varit oregelbunden och hoppat över en månad då och då och bara försvunnit ibland. men jag var rädd att gå på efterkontroll och kanske få veta att nånting var fel, och att jag inte skulle kunna få barn igen i framtiden. (jätte dumt jag vet, men mådde så dåligt efter händelsen och vågade helt enkelt inte höra mer dåliga nyheter !) jag tänkte att det tar tid för kroppen att återställa sig efter en sån stor grej, men tillslut skulle mensen bli normal igen. så jag har väntat 1 år och 3 månader och nu börjar jag bli riktigt orolig att nånting är fel på mig ! och just för att min systers mens var så som min och efter att hon åt pergotime i 3 månader så blev mensen normal igen så tänkte jag höra om någon visste något om det. och p-piller har jag inte vågat stoppa i mig för att jag velat vänta och få igång mensen innan så  jag visste att den fungerar som den ska, men det gör den inte. någon som har fått hjälp med oregelbunden mens efter förlossning/sen abort? tyckte bara att det lät så bra eftersom att det funkade för min syster.
Svar på tråden Någon som vet detta om pergotime?