Rasistiska föräldrar och martyrskap
Insåg under mitt senaste besök hos mina föräldrar att jag inte riktigt klarar av deras åsikter. Tidigare har jag tänkt att de bor på liten ort och inte har så mycket erfarenhet av hur vårt samhälle faktiskt ser ut, men nu börjar jag känna att det inte är nån ursäkt.
Jag tycker inte det är okej att använda ord som "neger" och "svarting". Jag tycker det åt rent obildat, korkat och rasistiskt. Har uppfostrat mitt barn till att vara medmänsklig och se till alla människors lika värde, och mitt barn har reagerat mycket på mina föräldrars ordval. Sist kom det även fram att min pappa har stor förståelse för SDs framgång. Som tur var röstar han inte men det känns olustigt.
Jag berättade för min mamma att jag och mitt barn upplevde det som jobbigt och ledsamt att behöva höra rasistsnack. Visst, jag kan stänga mina öron men mitt barn tycker inte om det. Min mamma reagerar med martyrskap. Hon är så deprimerad över olika saker och nu blev allt mycket värre. Som att jag inte har rätt att uttrycka min mening och be om respekt. Det kan inte vara så sjukt viktigt för folk att säga neger och annat skit?!! Varför refererar man inte till "människor" istället!??? Inte säger man " och så gick det in en vit person i affären"...
Så nu ska jag tydligen känna skuld och ha dåligt samvete, för nu blev min mamma sååå ledsen. Suck. Är det mitt fel eller vad???