• Rainbow gg

Konstigt retur-system..?

Jag jobbar i en butik, tack och lov bara i fyra veckor till.
    Idag kom en kund in och ville byta ut en maskin som gått sönder, garantin gällde fortfarande. Kunden hade köpt maskinen på rea för 399 kr och idag var den då på ordinarie pris 799 kr.
    När vi gör en retur så "väljer" vi automatiskt att kunden ska få pengarna tillbaka även om kunden vill byta, sedan måste vi scanna den nya varan och "ta betalt". Eftersom kunden bara kan få tillbaka 399kr så blir det en mellanskillnad på 400kr som mina kollegor anser att kunden ska betala. Men varför ska kunden betala för en ny vara när den gamla var defekt och garantin gäller? Det verkar jätte konstigt enligt mig, har inte jobbat i butik innan men brukar man inte som kund få välja om man vill ha pengarna tillbaka eller en ny likadan vara?
    Vem har rätt?

Vill bara tillägga att den stackars kunden då istället tog pengarna tillbaka för han ville inte betala mer pengar, helt förståeligt. Och att jag inte gjorde detta själv utan en kollega som jobbat där i flera år hjälpte mig.

• Svar på tråden Konstigt retur-system..?
  • Lena

Han har rätt att få den reparerad, utbytt eller pengarna tillbaka. Jag vet dock inte om han kan kräva utbyte istället för pengar.

• sportpappa

Han skulle fått en ny utan extra kostnad om ni väljer att åtgärda felet på det sättet.
    Kunden kan kräva vad som helst, men säljaren kan alltid välja att försöka reparera.

• Rainbow gg
    sportpappa skrev 2014-07-21 21:26:11 följande:

Han skulle fått en ny utan extra kostnad om ni väljer att åtgärda felet på det sättet.

Kunden kan kräva vad som helst, men säljaren kan alltid välja att försöka reparera.

Inget repareras, allting kastas.
  • Anja123

det låter typ som om vi jobbar inom samma, eller liknande, kedja...
    vi/jag, hade låtit kunden få samma vara för samma pris som han betalat. skillnad om det hade varit t.ex en fyndvara, då är det ju lite skillnad eftersom han får en helt ny istället, även om de på mitt jobb kan vara schyssta mot kunden och ge lite rabatt då ändå.

vet inte vad konsumentköplagen säger, men vara schysst mot kunden brukar ju löna sig i längden...

• sportpappa

Det kvittar om priset har ändrats. Kunden har köpt en vara och i 3 år så kan kunden reklamera den varan och alltid få den åtgärdad (ny eller reparerad) utan extra kostnad om felet är ett ursprungsfel. Det är till och med så att kunden har rätt att få ersättning för eventuella extrakostnader som uppstått på grund av den felaktiga varan, t.ex. resor.

Svar på tråden Konstigt retur-system..?